Mainos

Oletko koukussa aktiivisuusrannekkeeseen?

Oletko koukussa aktiivisuusrannekkeeseen?

Mittarit kiinni! Askelten ja aktiivisuuden mittaaminen ei välttämättä tee sinua terveemmäksi.
fitbit

Liikunnan kuuluu hymyilyttää eikä tuntua pakolta.  USA:ssa monet ovat hurahtaneet Fitbit-rannekkeeseen, joka esimerkiksi laskee askelia. Suomessakin erilaiset aktiivisuusrannekkeet ovat yleistyneet. Mutta milloin motivoinnista tulee pakottamista?

 

Olet ehkä koukussa...

 

1. Jos haluat kävellä ihan kaikkialle ja kaikkina aikoina

On hieno tavoite kävellä joka päivä 10 000 askelta, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.

On ehkä reipasta tarpoa vesisateessa viisi kilometriä kaverisi juhliin, vaikka tarjolla olisi autokyyti, mutta ei siinä ole järkeä, jos olet perillä läpimärkänä. On terveellisempää elää rennosti tilanteen mukaan kuin saavuttaa liikunnallinen tavoite hampaat irvessä. 

Monipuolisuus pitää yllä myös liikunnaniloa. Joogaa, tanssi, pelaa koripalloa, käy vesijuoksemassa, venyttele... Kaikki eivät kuluta yhtä paljon energiaa mutta tekevät sinulle hyvää. 

 

2. Jos tarkistat lukemaa pakkomielteisesti

Montakohan askelta tuli, kun kävelin luokasta koulun ruokalaan? Entä takaisin sieltä? Ihan sama. Kerrytät vain stressiä, jos alat tsekkailla puhelimen askelmittaria monta kertaa päivässä.

Hyväksy, että päivässä on 24 tuntia, etkä aina ehdi liikkua yhtä paljon. Kehoasi ei oikeasti hetkauta, jos kävelet jonain päivänä 8000 askelta 10 000 sijaan. Kunnot unet ovat tärkeämmät kuin puuttuvat 2000 askelta. 

 

3. Jos treeni ilman merkintää on sinusta ajanhukkaa

Tajusitko vasta juoksulenkin lopuksi, ettei Sports Tracker ollutkaan päällä? Älä vaivu epätoivoon. Lenkki oli aivan yhtä hyödyllinen, vaikka siitä ei jäisi merkintää treenisovellukseen. 

 

Lue myös

Lisää juttuja

×

Selaimesi kaipaa päivityksen

Hei, uusi demi.fi on suunniteltu toimimaan moderneilla web-selaimilla. Suosittelemme päivättämään selaimesi uudempaan versioon. Halutessasi voit jatkaa omalla vastuullasi.