Mainos

Seitsemän totuutta hikoilusta

Hikoilu kuriin – lue vinkit

Lue seitsemän totuutta hikoilusta ja neuvot, miten saat nihkeät kainalot kuriin.
Hikoilu

1. Kaikki hikoilevat.

Ihminen hikoilee noin puoli litraa päivässä. Iholta haihtuva hiki auttaa pitämään kehon lämpötilan oikeana. Hikirauhasia on tiheimmin kämmenissä ja jalkapohjissa sekä kainaloissa ja alapäässä. Hiki on enimmäkseen vettä. Hajua syntyy, kun hien valkuaisaineet reagoivat iholla olevien bakteerien kanssa.

Taipumus liikahikoiluun on usein perinnöllinen ja alkaa joillain jo lapsuudessa. Niin kainalot, kämmenet, jalkapohjat kuin kasvotkin voivat hikoilla. Joskus voimakas hikoilu johtuu hermostuneisuudesta tai jännityksestä.

2. Hyväkuntoinenkin voi hikoilla.

Hikoilun määrä on yksilöllistä ja usein perinnöllistä. Hien määrä ei liity kestävyyskuntoon. Jotkut valuvat hikeä jo lämpimässä bussissa, toiset taas porhaltavat juoksumatolla ilman hikilänttejä. Sama pätee kasvohikoiluun, joka on aivan tavallista. Jos se häiritsee, voi kokeilla helposti korjailtavaa meikkipuuteria ja vedenkestävää ripsaria.

3. Hikoilun määrä vaihtelee. 

Hikoilu lisääntyy jännittäessä ja kuukautisten aikana. Masennuslääkkeet ja mausteiset ruuat voivat puolestaan lisätä hien hajua.

4. Dödöissä on eroja.

Deodorantti riittää usein vähän hikoilevalle, sillä se poistaa hienhajua muttei kainaloiden kosteutta. Antiperspirantti ehkäisee ihon kostumista tukkimalla kainalon hikirauhastiehyet, joten se on hyvä valinta kouluun, töihin ja muihin tiukkoihin tilanteisiin. Apteekista saatavat Triple Dry ja Absolut Torr ovat tehokkaampia kuin ruokakaupan antiperspirantit.

Jotkut pitävät antiperspiranttien alumiinisuoloja haitallisina ja suosivat siksi luontaistuotekauppojen alumiinittomia deodorantteja, kuten kristallikiveä. Sen teho riittää hyvin kotipäiviin, vaikka hikoilisi paljonkin. Yöksi kannattaa antaa iholle taukoa kosmetiikasta, joten pese kainalot iltaisin.

Runsasta hikoilua voi ehkäistä myös kosteutta imevällä talkilla. Tupsuta sitä dödön päälle kainaloihin, nivustaipeisiin, rintojen alle ja jalkapohjiin.

Ohje suihkuun: peseydy oikein 

5. Ihokarvat lisäävät hajua.

Kainalokarvat tarjoavat hajua tuottaville bakteereille otollisen kasvualustan, joten karvat kannattaa ajella kainaloista. Voit kokeilla siistiä myös bikinirajaa hieman, jos sinulla on taipumusta runsaaseen nivushikoiluun.

Näin sheivaat ärsyttämättä ihoa

6. Varaudu vaatetuksella.

Tiukat vaatteet ja muoviset tekokuidut, kuten akryyli ja polyesteri, hikoiluttavat, koska hiki ei pääse haihtumaan iholta. Hikoilijan kannattaa välttää keinokuituja sekä tiukkoja värikkäitä paitoja ja ohuita housuja, jotka paljastavat hikiläikät.

Lue myös, millainen on hyvä treeniasu

7. Hiki irtoaa kuumassa vedessä.

Käytä vaatteille ainakin 40 asteen pesuohjelmaa ja entsyymipitoista pesuainetta. Voit myös yrittää huuhtoa vaatteen kainalot tulikuumalla hanavedellä ennen pesua. Hikoilijan kannattaa suosia hihattomia tai löysiä treenitoppeja, jotka eivät kerää kainalohikeä. Pinttynyt hienhaju voi lähteä, kun liotat vaatetta puolisen tuntia etikkaliuoksessa (2 desiä etikkaa 10 litraan haaleaa vettä). 

Lähteet: terve.fi, terveyskirjasto.fi

Lisää juttuja

×

Selaimesi kaipaa päivityksen

Hei, uusi demi.fi on suunniteltu toimimaan moderneilla web-selaimilla. Suosittelemme päivättämään selaimesi uudempaan versioon. Halutessasi voit jatkaa omalla vastuullasi.