Mainos

3 x vinkit aurinkoon

3 x vinkit aurinkoon

Aurinko on kiva kaveri, jolle pitää kuitenkin asettaa tiukat rajat. Muista nämä vinkit aina, kun suunnittelet treffejä auringon kanssa.
aurinko

1. Pihistele. Aurinko on hyväksi  – pieninä annoksina. Iho tuottaa auringon säteilystä D-vitamiinia, jota tarvitaan muun muassa luuston ylläpitoon.  Vitamiinivarastot täyttyvät kesäkuukausina nopeasti. Vartin verran aurinkoa käsivarsille ja kasvoihin muutaman kerran viikossa takaa riittävän D-vitamiinin saannin. Parhaiten vitamiinia syntyy keskipäivän auringossa.

2. Puijaa. Turvallisin rusketus tulee tuubista. Itseruskettavat voiteet, vaahdot ja geelit antavat luonnollisen näköisen lopputuloksen, kun muistat muutaman ohjeen: Käy suihkussa ja kuori iho ennen rusketusoperaatiota. Levitä kuiviin kohtiin, kuten kyynärpäihin ja polviin, kosteusvoidetta. Jos olet sävyttämässä koko kroppaa, aloita levitys alhaalta ylöspäin, eli lähde liikkeelle jaloista. Pese lopuksi kämmenet huolellisesti saippualla. Muista, että keinotekoinen (tai oikeakaan) rusketus ei suojaa ihoa palamiselta!

3. Pohdi. Mieti ennen ulos lähtöä, mitä aiot auringossa puuhastella. Onko aikeenasi löhöillä rannalla vai ihailla kesäpäivää kaupasta toiseen kävellessä? Valitse suojakerroin ja voiteen vedenkestävyys suunnitelmien mukaan. Korkea suojakerroin ei estä ruskettumista. Sen sijaan voide estää auringon haitallisten säteiden pääsyn iholle. Vaalealle, helposti palavalle iholle suositellaan SK 50 -vahvuista aurinkovoidetta Suomenkin kesään.

07.06.2013
Kirjoittaja: 
Siina Leppä
Kuva: 
A-lehtien kuva-arkisto

Lehden numerossa:

Lisää juttuja

×

Selaimesi kaipaa päivityksen

Hei, uusi demi.fi on suunniteltu toimimaan moderneilla web-selaimilla. Suosittelemme päivättämään selaimesi uudempaan versioon. Halutessasi voit jatkaa omalla vastuullasi.