Mainos

Miten saan enemmän energiaa?

Mainos

10 x pirteämpi arki

Kaupallinen yhteistyö: Mehiläinen. Nämä vinkit auttavat jaksamaan, kun talven pimeys väsyttää. Päiväunet ja sohvalla lojuminen sallittu!
Demi_Mehiläinen_lisää energiaa

1. Ruoka pitää pirteänä

On tärkeää saada energiaa tasaisesti päivän mittaan. Syö siis aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Jos liikut paljon, elimistö saattaa kaivata lisää välipaloja. Muista myös vitamiinien ja antioksidanttien lähteet: raa’at kasvikset, marjat ja hedelmät. Hyvä ateria on kasvispainotteinen ja sisältää proteiinia. Proteiini pitää nälän poissa pitempään ja auttaa siten pysymään virkeänä. Hyviä proteiininlähteitä ovat lihan ja kalan ­lisäksi pavut ja muut palkokasvit, herne- ja soijaproteiinit sekä maitotuotteet.  

 

2. Herkut eivät korvaa ateriaa

Kunnollinen syöminen pitää makeanhimon kurissa. Kun perusruokavalio on kunnossa, voi välillä herkutellakin. Välipalan korvaaminen suklaalla ei ole kuitenkaan hyvä ajatus. Jos valitset välipalakeksin tai -patukan, tarkista, ettei se sisällä huimasti sokeria. Muutoin vaikutus voi olla sama kuin suklaalla: pian väsyttää kahta kovemmin. Vältä energiajuomia, sillä niidenkin vaikutus on lyhyt. Vesi on paras ja piristävin juoma.

 

3. Nuku tarpeeksi

Unen aikana aivot lepäävät ja kehittyvät. Luo itsellesi ilta­rutiini: laita tuntia ennen ­nukkumaanmenoa pois ulottuviltasi ­puhelin, tietokone ja muut valoa heijastavat laitteet. Ruudulta heijastuva valo nimittäin antaa aivoille viestin valvomisesta. Tee iltatoimet mahdollisimman samaan aikaan joka ilta ja muista syödä iltapala. Jos uni jää usein tulematta tai tulee tosi myöhään, ota asia puheeksi esimerkiksi terveydenhoitajan tai muun aikuisen ­kanssa. Herätessä saattaa usein väsyttää, mutta jos virkistyt kohtalaisen nopeasti, ei ole syytä huoleen. 

4. Tee kivoja ­asioita

Talvisin on helppo hyytyä kotiin, kun jo iltapäivällä on pimeää. Yksi keino pysytellä pirteänä on suunnitella hauskoja asioita. Entä jos laittaisit kerran viikossa kaverin kanssa ruokaa? Vai pitäisittekö kaveriporukalla saunaillan jonkun kotona tai kävisitte uimassa. On tärkeää, että ehdit tehdä asioita, joista pidät . Tartu vaikka koukuttavaan kirjaan. Mukavat asiat rentouttavat, ja se on tärkeää kehon ja aivojen kehitykselle.

 

5. Talviunet sallittu

Jos unirytmisi ei heittele pahasti, voit ottaa iltapäivällä pienet torkut, mikäli väsyttää kovasti. Laita kello soimaan puolen tunnin kuluttua. Myös bussimatka on hyvä hetki torkahtaa, kunhan et nuku pysäkkisi ohi. Pidä päiväunet lyhyinä ja luovu niistä, jos uni ei meinaa iltasella tulla.

 

6. Käy ulkona ­päivänvalon aikana

Muista käyttää hyväksesi esimerkiksi välitunnit, jotta ehdit nähdä päivänvalon ja saada happea. Jo ­kymmenen minuutin ulkonaolo piristää. Jos käy tuuri, saatat jopa nähdä auringon ja saada luonnon omaa valohoitoa. Myös keinotekoinen valo, kuten heräämisvalo ja kirkasvalolamppu ovat hyviä piristäjiä aamupäivän aikana. Vältä niiden käyttöä iltapäivisin ja iltaisin.

 

7. Reippaile luonnossa

Liikunnan piristävä vaikutus on kiistaton, ja luonnossa liikkuminen on tutkitusti rentouttavaa. Pistäydy siis yksin tai kaverin kanssa kävelylle lähimetsään tai lenkitä vaikka naapurin koiraa.

 

8. Opettele ­rentoutumaan

Jo 3–5 minuutin rentoutusharjoitus voi auttaa, kun kiireen tunne meinaa vallata. Istu, makaa tai seiso paikallasi ja sulje silmäsi kevyesti. Hengittele syvään ja rauhallisesti. Keskity siihen, miltä juuri nyt tuntuu. Anna ajatusten tulla ja mennä. Rentouta vuorotellen koko kropan lihakset. Voit googlata harjoituksia esimerkiksi sanoilla yoga for relaxation. 

 

9. Anna aivoille aikaa ilman laitteita

Uutisten ja ärsykkeiden virta puhelimen ruudulta tai tietokoneelta saa aivot toimimaan vilkkaasti, ja niiden on haastavaa sulattaa jatkuvaa tietovirtaa. Päätä siis tietoisesti, että laitat puhelimen pois esimerkiksi kokeisiin lukiessasi ja kaverin kanssa jutellessasi sekä liikuntaa harrastaessa.

 

10. Millainen ­väsymys on normaalia?

Jos olet jatkuvasti uupunut ja tuntuu, ettet jaksa mitään, jos mikään ei kiinnosta eikä tunnu kivalta, on syytä varata aika lääkärille. Ei ole normaalia, jos sinusta tuntuu, että et ehdi levätä tarpeeksi tai jos huolet pyörivät mielessä usein niin, että et saa unta. On myös hälyttävää, jos ruoka ei maistu tai et ehdi syödä kunnolla. Jos voit huonosti, mieti yhdessä aikuisen kanssa, mitä asialle voi tehdä ja onko syytä käydä lääkärissä.

Asiantuntija: Noora Kerosuo-Koskimaa, yleislääkäri, Mehiläinen

Mehiläinen on koonnut erityisesti nuorille naisille suunnattuja palveluita ja asiantuntijoita osoitteeseen nuorinainen.fi

 

Lisää juttuja

×

Selaimesi kaipaa päivityksen

Hei, uusi demi.fi on suunniteltu toimimaan moderneilla web-selaimilla. Suosittelemme päivättämään selaimesi uudempaan versioon. Halutessasi voit jatkaa omalla vastuullasi.