Adolf_Hipster5.3.2018 22:26
1/10
Naisten vapaaehtoinen asepalvelus (2018)

Oon ihan tietoinen siitä että näitä lankoja ja vastauksia näihin kysymyksiin löytyy internetistä runsaasti, mutta haluaisin saada ajankohtaisia vastauksia. Suurin osa netistä löytyvistä vastauksista on jo vuosia vanhoja. Tässä samalla olis kiva kuulla myös nyt muita tänä vuonna asepalvelukseen hakeneita; miksi haette armeijaan? Minne ensisijaisesti haette, ootteko jo miettineet pitkälle etenemistä, millä mielin lähdette armeijaan jos pääsette? Keskustellaan ihmeessä.

Oon itse hakemassa asepalvelukseen. Hakemus jäi aluetoimistolle jo hyvissä ajoin ennen 1. maaliskuuta, ja odottelen tässä kutsua valintatilaisuuteen. Valintatilaisuus itsessään (tai lähinnä se haastattelu siinä) mietityttää kovasti. Mitä asioita siinä haastattelussa siis kysytään? Millainen se valintatilaisuus luonteeltaan on? Odottaako isot herrat sotilaallista puhuttelua asepalvelukseen hakevilta, joten kuinka rennosti tai kuinka sotilaallisesti tilaisuudessa voi/tulee käyttäytyä?

Muutenkin olisi kiva saada vinkkejä ja ihan yleisesti kokemuksia ja mielipiteitä asepalveluksen suorittaneilta naisilta. Millaista siellä intissä sitten oli, missä olit? Ootko jo reservissä, mistä lähtien? Mikä sotilasarvo sulla oli kotiutuessasi? Oliko sulla itselläsi ennen inttiin menoa millaisia suunnitelmia ja kuinka ne toteutui (AUK, RUK, aselaji)? Miten miehet intissä kohtelivat, tuliko kuittailua paljonkin? Kiinnostaako MPKK tai ootko miettinyt sinne hakemista tai oletko hakenut? Kerro ihmeessä kaikki mitä mieleen juolahtaa!

Itse toivoin 1. SATLSTO 2. PORPR 3. PSPR, paikalla ei niinkään sen enempää väliä (esim. onko sitten Niinisalo vai Säkylä). Olishan tuohon II/18 ihan mieletöntä päästä, ja oon kyllä valmis paikasta joustamaankin jos palvelukseen pääsy nyt heinäkuussa on siitä kiinni. Millä sitä malttais yli vuoden tai vuoden odottaa!

Toivon mukaan ei mee tää kessa ihan vaan kuuroille korville, olis hyvä vähintään edes jakaa vähän fiiliksiä!