oletomena28.6.2017 13:36
1/2
Asumistuki ja sen hakeminen syksyllä 2017

Kun on jonottanu koko päivän kelan linjoilla ja kuunnellu sitä jonotusmusiikkia, nyt on pakko kysyy teiltä apuu!

Eli kun korkeakouluopiskelijoilla muuttuu tää opintotukihomma täysin niin mua mietityttää nyt tää uus asumistukihomma. Oon siis vuoden jo opiskellu korkeakoulussa ja ekan vuoden tuet meni kaikki fine, mut entä nyt sitte ku elokuun alusta siirrytään siihen yleisen asumistuen piiriin? Eli lähtötilanteena mulle on tullu se asumislisä ja poikaystävä on omasta puolikkaastaan saanu sitä yleistä asumistukea. Nyt poikaystävälle sitte tuli kirje että vuosi on tullu täyteen ja se hakemus pitää uusia 1.8 alkaen, eli nyt siihen sitten sisällytetään se mun puolikas myös. Niitä omia tuloja sinne pitäis ilmottaa mutta miten ihmeessä mä mitään elokuun tuloja ilmotan ku en vielä yhtään tiedä paljonko siinä kuussa tulen tienaamaan?! Ja pitääkö sinne ilmottaa se palkkasumma minkä saan elokuussa (eli heinäkuun palkka) vai sen työn palkka, jonka oon tehny sillon elokuussa? Oon siis koulun ohella tienannu keikkaamalla tosi olemattomasti (0-300€ kuussa) ja nyt oon kesä-heinäkuun täyspäiväsesti töissä plus elokuusta sen ensimmäisen viikon. Siinä on siis iso ero et pitääkö sinne ilmottaa se elokuussa saatava rahasumma vai elokuussa ansaittu rahasumma!

Sitä asumistukeahan maksetaan myös takautuvasti ja kelan sivuillaki sanottiin että syyskuun aikana pitää viimestään sitä tukea hakea jos sitä elokuusta asti haluaa saada. Kuitenkin siinä meidän lappusessa sanottiin että tuki on haettava 30.6 mennessä, jos haluaa sen elokuun tukensa pitää! Mietin tässä että voinko mä vaan laittaa omaksi osuudekseni nolla euroo ja sitten perästä lähetellä niitä palkkakuitteja kun niitä rupeen saamaan? Liikaa kysymyksiä yhyy, koittakaa kestää!

Auttakaa mua onnetonta :(