Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Suskuliini3.12.2018 19:10
1/7
No ne E-pillerit

Yksilöllisiä juttuja, mutta jaanpas silti teille mietteitäni asiasta. Kannattaisikohan sittenkään vaihtaa e-pillereiden merkkiä... Olen käyttänyt n. 2,5 kk Stefaminelle merkkisiä pillereitä, joista on aiheutunut lieviä sivuoireita; päänsärkyä lumepillereiden aikana ja muutaman päivän myös niiden jälkeen, rintojen kipuilua jostain syystä erityisesti laatan 2. viikolla sekä vatsaoireita kuten ummetusta ja ilmavaivoja. Kyseessä ovat siis ensimmäiset e-pillerini ja aloitin niiden syömisen ehkäisyn tarpeeseen sekä lievän aknen hoitoon. Kävin ehkäisyneuvolassa tarkistuskäynnillä, jossa neuvolatäti kyseli kuinka pillereiden kanssa on mennyt yms. Mainitsin sivuoireistani ja hän sanoi laittavan asian eteenpäin lääkärille, joka luultavasti vaihtaisi e-pillereideni merkkiä.

En vielä tiedä mikä uusi merkkini tulee olemaan, mutta hieman pelottaa, että mitä jos se uusi merkki ei sitten sovikkaan ollenkaan. Eniten pelkään merkin aiheuttavan uusia ja pahempia sivuoireita kuten rajuja mielialan vaihteluita, tiputteluvuotoa tai limakalvojen kuivuutta. Stefaminelleista aiheutuvien sivuoireiden kanssa kuitenkin pystyn elämään, sillä ne eivät vaivaa aivan koko ajan, mutta neuvolatädin mukaan minun kannattaisi kokeilla toista merkkiä. En myöskään haluaisi jättää kuukautisia väliin merkin vaihdon yhteydessä, mutta näin on ilmeisesti tehtävä ehkäisytehon säilyttämiseksi(?).

Kaipaisin siis teidän kokemuksianne e-pillereiden merkin vaihdoksesta. Helpottivatko hankalat sivuoireet vai tuliko sivuoireita lisää vaihdon myötä? Kannattaisiko minun pysytellä vain nykyisissä pillereissä vai kokeilla jotain uutta valmistetta?