sössöttäjä2.11.2019 11:58
1/5
Mun syöminen

Hei.

Alun perin liityin demiin n. vuosi sitten avautuakseni syömisongelmistani. Olin kehittänyt tosi epäterveen suhteen ruokaan ja syömiseen. Ma-to rajoittamista tai paastoamista, pe-su vietin ähkyssä.

Mä tajusin joulukuussa, että mä en pysty jatkamaan niin. Mä söin P A L J O N. Ja niinpä 2019 vaihteessa lupasin opetella syömään taas niin kuin aina nuorempana, eli ilman stressiä.

Keväällä olin siinä pisteessä, että kykenin syömään rennommin ja saman verran kuin muut ympärilläni. Olin kiinnostunut vegaaniudesta, mutta en aloittanut uutta rajoittavaa ruokavaliota.

Little did I know... En oikeasti syönyt vapautuneesti. Vertailin syömisiäni muiden syömisiin ja yhä sairas mieleni koki voiton tunteita tajutessaan toisen syövän edes vähän enemmän. Mä edelleen pakotin itseni tekemään lihaskuntoa yksin huoneessani, vaikken millään olisi jaksanut. Mulla edelleen oli pohjattoman nälän kokemuksia ja koin hieman syyllisyyttä nälkää totellessa. Mun menkatkin tuli epäsäännöllisesti.

Kesällä päätin, että en voi pyrkiä syömään saman verran kuin perheeni, joiden kanssa suurimman osan kesälomasta vietin. Ymmärsin sen, että heidän joustavat syömistottumuksensa eivät minulla toimi. Mä sovin itseni kanssa syöväni 4-5krt päivässä, vaikka muut söisivät vain kolme ateriaa 6h aikaväleillä. Lopulta en edes enää pakottanut itseäni lankuttamaan tms.

Kesällä tajusin monta juttua ja viimein musta tuntui, että pystyn ajattelemaan muutakin kuin pelkästään syömistä. Mutta luulin liikoja. Mä tosissani uskoin, että voin syödä pelkän mandariinin aamupalaksi, koska niin muutkin terveet ihmiset välillä tekee.

Näillä ajatuksilla menin takaisin kouluun. Onneksi tajusin pian, että mulle tekee hyvää syödä riittävästi ja säännöllisesti. Pidin kahden viikon ajan kirjaa syömisistäni. Yritin saada ruokapäiväkirjan näyttämään mahdollisimman riittävän ja hyvän näköiseltä. En tietenkään jaksanut sen jälkeen kirjata mitään ylös ja ihan hyvä niin.

Niiden viikkojen jälkeen oon vaan...päästänyt irti...kontrollista. Viime aikoina oon vaan syönyt. Saatan syödä aamulla puuron kaikilla herkuilla, kinkkujuustocroisanttia, kaakaota ja suklaata koulussa, lisää suklaata kotona, lämmintä ruokaa just sen verran ku mieli tekee ja silti illalla nälkä kiusaa. Silloin syön vain lisää leipää, maapähkinävoita, rahkaa, hedelmiä, vaikka vielä vähän lisää suklaatakin. Ottaen huomioon, että noin olen syönyt lähes joka päivä, tuo on enemmän kuin pitkiin aikoihin olen uskaltanut syödä.

Painosta en tiedä, mutta mieli on keventynyt. Olo tosin on hieman tukala kaikista syömistäni herkuista. Seuraavaksi yritän lisätä hyviä ruoka-aineita ruokavaliooni. Lisää ravitsevia välipaloja ja hyviä ravinteita aterioihin! Haluan voida aidosti paremmin (+menkat säännöllisiksi) ja kitkeä viimeisetkin epäterveet ajatukset pois.

Demi on aina ollut paikka jonne ulista. Kiitos siitä.