Keho
ehdotontotuus22.6.2017 22:51
1/4
Huono olo vähäisenkin rasituksen jälkeen

Miksihän edes kirjoitan tämän, kun ei ole kysymystä, ettekä varmaan kovin paljon pysty auttamaankaan... Mutta vituttaa, joten avaudun.

Ongelma on, että minulla on nykyään todella usein oksettava olo. Se liittyy erityisesti rasitukseen. Joudun lopettamaan urheilun kesken, etten joudu pelkäämään, että laatta lentää. Joudun joskus lähtemään töistä ennen kuin haluaisin, koska jos ole ollut päivän jaloillani, minulla on huono olo. En voi jumankekka edes kävellä lujaa pitkää ilman, että minulle tulee huono olo. Kun menen nukkumaan, minulla on huono olo varmaan useammin kuin ei ole.

Osasyynä lienee pahoinvointia aiheuttava lääke, mutta en voi/halua lopettaa tai vaihtaa sitä. Mutta siis että syöpää, hiviä ja paiseruttoa tuskin kannattaa käydä diagnosoimaan.

Osaan myös googlettaa, joten olen lukenut yleisimmät rasituspahoinvointivinkit.

"Huolehdi nesteytyksestä." Juon vettä tai elektrolyyttijuomaa ennen treeniä, sen aikana ja sen jälkeen, mutta vähän kerrassaan, ettei se aiheuttaisi huonoa oloa. Nestehukka aiheuttaa toki sitä, mutta kyllä tällä litkimisellä pitäisi piisata veden. Käyn usein urheillessa kusellakin, joten jos riittää vettä kustavaksi, niin ei sen puutteesta varmaan pitäisi käydä voimaan huonosti. Samoin aamiaiseni on yleensä tuopillinen vettä naamatauluun ja töissäkään en elä millään kuivaraksuilla.

"Matala verensokeri, syö." Syönkin ns. normaalin aterian muutama tunti ennen raskaampaa liikkumista, mutta kun ei auta. Tai siis ei riitä. Jos killitän jotain sokerilientä esim. jatkuvasti, ei tule huono olo. Sen sijaan sillä ei näytä olevan kovin paljon väliä, mitä syön etukäteen. Sitä paitsi en voi olla koko aikaa syömässä (tai litkimässä sokeria), koska muuten olen kohta muodoiltani sinivalas ja laardiperseeni kerää ympärilleen oman aurinkokunnan. Olen kyllä toistaiseksi selkeästi normaalipainossa (BMI 21.8) mutta haluaisin kiitos pitääkin asian tällä tolalla ja laardi on selvästi alkanut tarttumaan pebaan ihan eri tavalla kuin ennen. Tai siis, voi kun tarttuisikin pebaan eikä mahaan vararenkaaksi.

"Ylikunto." HAHAHAHAA! Muru, harrastan ns. oikeaa liikuntaa kerran viikossa enkä treenaa tavoitteellisesti. Olen harrastanut n. puolen vuoden ajan, joten aloittelijan ällötyksestäkään ei varmaan ole kysymys, semminkään kun aluksi ei ollut niin tätä ongelmaa.