Demi

Viisi totuutta selkäkivuista



Viisi totuutta selkäkivuista

Kun selkään sattuu, ei kannata jäädä lepäämään. Lue viisi faktaa selkäkivusta.
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus

1. Syynä yleensä jännitys tai kramppi

Alaselkäkipu johtuu tavallisesti lihasjännityksestä tai -krampista. Kipu tuntuu yleensä tietyssä asennossa tai liikkeessä, mutta helpottaa levossa. Se voi syntyä äkkinäisen liikkeen aiheuttamasta venähdyksestä tai kehittyä vähitellen liikunnan puutteen takia.

2. Liikunta ehkäisee kipuja

Lihaksille ei tee hyvää, jos iso osa päivästä kuluu istualtaan. Esimerkiksi uinti, kuntonyrkkeily ja kahvakuulailu vahvistavat ja rentouttavat selkää, kunhan tekniikka on hallussa.

3. Rakenneviat huomataan varhain

Joskus lihasjännityksen syynä voi olla rakennevika, kuten skolioosi tai nikamien virheasennot, mutta ne diagnosoidaan yleensä varhain kouluterveydenhuollossa. Iskiaskipu puolestaan säteilee usein alaraajoihin asti, ja se johtuu hermopuristuksesta selkäytimen alueella.

4. Lepo ei auta

Lihaskipua hoidetaan aluksi tulehduskipulääkkeellä. Ei kannata jäädä sänkyyn makaamaan, vaan on tärkeää liikkua kivun sallimissa rajoissa kevyesti kävellen. Liikkuminen vilkastuttaa verenkiertoa, mikä ehkäisee kivun pahenemista ja ympäröivien lihasten jännittymistä. Kovakin kramppi helpottaa tavallisesti muutamassa päivässä, viimeistään viikossa.

5. Lääkäriin on joskus mentävä heti

Lääkäriin tulee mennä heti samana päivänä seuraavissa tapauksissa:

  • Selkäkipu on niin voimakasta, ettei se helpota missään asennossa.
  • Selkäkipuun liittyy ulosteen- tai virtsanpidätysongelmia.
  • Varpailla tai kantapäillä kävely ei onnistu ollenkaan.
  • Selkäkipuun liittyy kuumeilua, jolloin taustalla voi olla paha virtsatulehdus.
  • Oireet ovat lieviä, mutta ovat kestäneet yli pari viikkoa.

Asiantuntija: Väestöliiton nuorisolääkäri ja seksuaalineuvoja Miila Halonen

Lue lisää

Onko sinulla terveyspulmia? Lähetä kysymyksesi Demin asiantuntijalle!

Julkaistu: 11.3.2016