Keho
Demi

Vegaaniksi ryhtyminen on helpompaa kuin luulit – pähkinäpussi mukaan ja muut vinkit

Vegaaniksi ryhtyminen on helpompaa kuin luulit – pähkinäpussi mukaan ja muut vinkit

Kiinnostaako vegaaninen ruokavalio? Näillä vinkeillä tiedät, miten toimia ruokakaupassa, omassa keittiössä ja juhlissa.
Teksti Ellinoora Lievonen
Kuvat All Over Press
Mainos

Ariana Grande on kertonut olevansa vegaani, koska rakastaa eläimiä.

1. Kokkaile luovasti

Tekeekö mieli lihapullia, kalapuikkoja tai kananugetteja? Onneksi kaikille niille löytyy herkullinen vegaaninen korvaaja. Pyörykät voi tehdä mustapavuista, puikot tofusta ja nugetit kikherneistä. Vegaanina pääset kokeilemaan monia uusia ruokalajeja! Pienellä tiedonhaulla löytyy useita vegaaniruokablogeja, jossa kokkailijat jakavat ihania reseptejään.

Jos vanhempasi eivät ole vegaaneja, tutustuta heidät ruokavalioosi kokkaamalla yhdessä tai tekemällä itse silloin tällöin koko perheellesi vegaanista ruokaa.

2.  Etsi kaupasta aarteita

Yllättävän monet tuotteet ovat vegaanisia ovat jo valmiiksi vegaanisia. Täältä voit selata eri vegaanituotteita. Viime aikoina monet isot kaupat ovat koonneet vegaaniset tuotteet helposti samaan hyllyyn. Hyvä valikoima löytyy myös esimerkiksi Ruohonjuuresta, Vegekaupasta ja Ekokauppa Ekolosta.  Niillä kaikilla on nettikauppa, joten voit tilata tuotteita helposti, vaikka asuisit missäpäin Suomea.

3. Pidä pähkinäpussi mukana

Vaikka vegaaniruokaa on nykyään tosi hyvin saatavilla, kaikki ravintolat eivät ole huomioineet erikoisruokavalioita. Varaudu tilanteisiin eväillä, ettei tarvitse kärvistellä nälkäisenä. Kanna mukanasi esimerkiksi pussia pähkinöitä, rusinoita tai kuivattuja hedelmiä. Ne säilyvät kassin pohjalla, ja niitä on helppo napostella. Vegaanisia eväsleipiä saat aikaan laittamalla niiden väliin herkullista hummusta, kasviksia tai ihan vain margariinia ja vegaanista juuston- tai leikkeleenkorviketta. Korvikkeita ei kannata tuomita yhden kokeilun perusteella, testailemalla erilaisia löydät itsellesi maukkaimman.

4. Muista B-12-vitamiini

Se on ainoa vitamiini, jota vegaanisesta ruokavaliosta ei voi saada. Osta sitä tabletteina tai juo vegaanisia maidonkorvikkeita, joihin sitä on lisätty. Vegaanisia maidonkorvikkeita on monenlaisia. Niitä tehdään muun muassa soijasta, kaurasta, kookoksesta ja mantelista. Kannattaa vertailla, mikä on itselle sopivin vegaaninen maito tai jogurtti.

Ruokavaliosta riippumatta kaikkien tulee myös ottaa D-vitamiinia, sillä sitä ei saa tarpeeksi Suomessa. Vegaanina joudut myös miettimään, mistä saat ravintoaineita, joita sait ennen eläinkunnan tuotteista. Pelkillä perunoilla ja kasviksilla et voi elää, joten syö monipuolisesti. Lisää tietoa saat Vegaaniliiton sivuilta tai juttelemalla ravitsemusterapeutin kanssa.

5. Saat herkutella

Kasvissyönti ei todellakaan tarkoita sitä, että et voisi enää syödä herkkuja. Vegaaneille löytyy nykyään niin suklaata, jäätelöä, sipsejä kuin karkkejakin. Kokeile myös vegaanisia leipomuksia!

6. Ilmoita ruokavaliostasi etukäteen.

Jos olet menossa vierailulle jonkun luokse, kerro hänelle etukäteen, että olet vegaani. Hän saattaa tarjoutua tekemään vegaanista ruokaa. Monelle ei ole selvää, mitä vegaani syö ja ei syö. Kannattaa varmistaa, että hän tietää, ettet syö lihaa, maitotuotteita etkä kananmunaa. Voit myös tarjoutua ottamaan omat evääsi mukaan. Jos suunnittelet ravintolareissua, kannattaa soittaa etukäteen ravintolaan ja varmistaa, että he tekevät vegaanista ruokaa.

7. Älä stressaa pyrkimällä täydellisyyteen

Jo vähentämällä eläintuotteita teet ruokavaliostasi ilmasto- ja eläinystävällisemmän. Et ole kamala ihminen, jos joskus syöt kylässä kermakakkua. Monet aloittavat veganismin olemalla kotivegaaneja, koska on helpompi vaikuttaa siihen, mitä itse kauppakoriinsa ostaa, kuin siihen, mitä isovanhemmat sattuvat sinulle tarjoamaan.

Kuka on vegaani?

Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläimistä peräisin olevia tuotteita. Vegaani ei siis syö lihaa, kalaa, munia tai maitoa. Vegaanit ovat erilaisia, eivätkä kaikki ole vegaaneja samasta syystä. Moni kuitenkin perustelee vegaaniuttaan ekologisilla syillä tai eläinten oikeuksien puolustamisella. Eläinperäisen ruuan tuotanto nopeuttaa ilmastonmuutosta. 

Lue myös:

Julkaistu: 6.6.2016