Demi

Vauhdikas liikunta kannattaa näistä syistä

Vauhdikas liikunta kannattaa näistä syistä

Demi neuvoo: Hanki jännitystä elämään liikkumalla. Bonuksena opit kestämään stressiä.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat 123rf
Mainos

Vauhdikas liikunta on monella tapaa hyödyksi. Näistä syistä kannattaa jahdata adrenaliinia.

Jännitys piristää

Stressitilanteissa keho erittää adrenaliinihormonia, joka lisää suorituskykyä ja valppautta. Pitkittyessään stressi on haitallista, mutta äkilliset adrenaliinipiikit antavat energiaa, vahvistavat immuunipuolustusta ja lievittävät kipua. Hyppää vaikka uimahallissa aiempaa korkeammalta. Hurjimmat sukeltavat pää edellä!

Vaaran tunne rentouttaa

Stressiä, vihaa tai ärsytystä hoidetaan usein meditaatiolla tai rentoutusharjoituksilla. Vauhdikkaat lajit ajavat saman asian, joskus jopa tehokkaammin. Mielesi tyhjenee varmasti, kun joudut keskittämään kaikki ajatuksesi siihen, ettet putoa hevosen selästä, kaadu skeittirampilla tai saa osumaa potkunyrkkeilyssä.

Hurjapää sietää stressiä

Extremelajeissa suoritusta seuraa hyvä olo, joka johtuu endorfiineista. Toinen kerta on ensimmäistä helpompi siksi, että keho osaa odottaa stressipiikin jälkeistä euforiaa. Mikä parasta, keho alkaa reagoida näin myös arjessa. Kun sydän hakkaa ennen esitelmää, se on vain merkki siitä, että edessä on jotain upeaa!

Lähteet: Women’s Health, Terveyskirjasto

Lue Demi.fistä myös, mitä kuntoilijan kannattaa syödä.

Julkaistu: 21.1.2014