Demi

Selätä makeanhimo

Selätä makeanhimo

Sokeri houkuttaa, koukuttaa ja pitää liikkeessä. Lue, miten herkkukoukusta pääsee irti.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto
Mainos

Oletko sokerihiiri?

Sokerista voi tulla myös riippuvaiseksi. Ongelmasta on kyse, jos makea hallitsee ajatuksiasi ja voit huonosti jatkuvan mässäilyn vuoksi. Riippuvuus mihin tahansa asiaan ahdistaa, ja herkuistakin nauttii enemmän, kun ne eivät pyöri koko ajan mielessä. Jos sokerinhimo ahdistaa sinua, mieti ensin, millaisissa tilanteissa et pysty vastustamaan houkutusta.

  • Laukaiseeko makeannälän esimerkiksi tieto siitä, että pakastimessa on aukaistu jäätelöpaketti? Siinä tapauksessa kannattaa ostaa tuutti kerrallaan ja luopua vierasvaroista. Jos tarjolla ei ole houkutuksia, niitä ei monesti tee edes mieli.
  • Toisille toimii se, että erottaa syömisen muusta tekemisestä, eli syö vain ruokapöydän ääressä eikä esimerkiksi puolihuolimattomasti lehteä lukiessaan. Usein makeannälkä on ohimenevä tunne, joka iskee silloin, kun on tylsää. Jos keksit muuta tekemistä 10–15 minuutiksi, himo usein häviää. Soita esimerkiksi kaverille tai tee muuta kivaa, joka saa ajatukset pois herkuista.
  • Jos taas makea yksinkertaisesti maistuu sinulle muita makuja paremmin, kokeile laimentaa makuja vähitellen. Lantraa esimerkiksi hedelmäjukurttia maustamattomalla tai vähennä teestä sokeria pala kerrallaan. Makuaistin mukauttaminen kannattaa: opit syömään terveellisemmin ja makupalettisi laajenee!

5 syytä makeanhimoon

1. Luolamiehen turvaruoka. Esi-isiemme aikana syöminen ei ollut aina turvallista. Ruuan makeus oli luolamiehille usein merkki siitä, ettei se ole myrkyllistä. Lisäksi makeus kertoi ruuan suuresta energiamäärästä, jota ihminen tarvitsi selviytyäkseen hengissä vaativissa olosuhteissa. Nykyään ei ole pulaa energiasta, joten sokerin hamstraaminen on turhaa. Luottamus sokeriin on silti säilynyt, mikä näkyy esimerkiksi siten, että jo pikkuvauvat pitävät makeasta.

2. Väärä ruokarytmi. Makeannälän yleisin syy on epätasainen verensokeri, joka heittelee päivän aikana ylös ja alas tai pysyttelee koko päivän liian matalalla. Matala verensokeri saa elimistön himoitsemaan sokeripitoisia herkkuja, joista saa nopeasti energiaa.

3. Tunteiden viemää. Makeat herkut toimivat joillekuille lohturuokana, sillä sokeri stimuloi aivoja ja saa aikaan hyvän olon tunteen. Siksi moni hoitaa sydänsuruja purkillisella suklaajäätelöä tai piristää huonon koulupäivän jälkeen mieltään irtokarkeilla.

4. Geenit koukuttavat. Pilkottaako isäsi taskusta suklaan käärepapereita? Vaikka himo herkkuihin on yleensä opittua, perimä voi vaikuttaa siihen, kuinka perso olet makealle. Geenit ovat silti huono tekosyy jatkuvaan herkutteluun. Niiden vaikutus ei ole niin voimakas, etteikö ihminen pystyisi hillitsemään makeanhimoaan. Usein mieltymys makeaan vähenee vanhetessa.

5. Napostelusta tapa. Rouskutatko keksejä aina juodessasi kahvia, herkutteletko suklaalla television ääressä tai onko leffareissu ilman herkkuja sinulle mahdoton ajatus? Herkuttelu muun tekemisen yhteydessä on opittu tapa. Jos tapaa toistaa tarpeeksi kauan, pelkkä television avaaminen voi riittää herättämään napostelunnälän.

Julkaistu: 17.7.2013