Demi

Rentouta keho ja mieli

Rentouta keho ja mieli

Top 6: Lue helpot terveysvinkit, joiden avulla jaksat puurtaa koulussa.
Teksti Pauliina Suominen, Aino Salonen, Hanna Sola
Kuvat All Over Press
Mainos

1. Herättele kehoasi

Haluaisitko jäädä aamulla sängyn pohjalle? Käynnistä kroppasi juomalla iso lasillinen raikasta vettä, käymällä pikaisessa suihkussa ja kulkemalla ainakin osa koulumatkasta ulkoilmassa. Voit kokeilla aamun aloittamista sitruunavedellä, joka vilkastaa suolen toimintaa. Vettä on hyvä tankata myös pitkin päivää. Lue, kuinka paljon kannattaa juoda päivän aikana.

2. Venyttele itsesi vetreäksi

Niin kannattavaa kuin koulunpenkillä kyhjöttäminen onkin, se kiristää etureiden yläosan lihaksia eli lonkankoukistajia. Kireät lonkankoukistajat lyyhistävät ryhdin ja aiheuttavat esimerkiksi selkävaivoja. Siksi lonkankoukistajia kannattaa venyttää säännöllisesti.

Tee näin: Käy lattialle toispolviseisontaan, etujalka 90 asteen kulmassa. Vie lantiota suoraan eteenpäin niin, että tunnet venytyksen lonkan etupuolella tai etureidessä. Älä päästä alaselkää notkolle. Pysy venytyksessä 10 sekuntia ja rentouta. Toista viisi kertaa molemmilla jaloilla.

3. Halaa ja silitä

Halaa kultaa tai ystävää. Jo 20 sekunnin halaus tai muu kosketus vapauttaa onnellisuushormoni oksitosiinia verenkiertoon. Oksitosiinista tulee hyvä olo, ja se myös auttaa tuntemaan myötätuntoa muita ihmisiä kohtaan.

4. Taistele valahtaneita hartioita vastaan

Kun istuu pitkät päivät koulussa ja koneella, asento voi lässähtää huomaamatta. Vilkastuta hartia-alueen verenkiertoa ja aineenvaihduntaa yläselän kierrolla.

Tee näin: Istu tuolilla ja laita kädet vastakkaisille hartioille. Tee rauhallinen kierto vasemmalle niin pitkälle kuin pystyt. Pidä pää paikallaan. Toista kymmenen kertaa molemmille puolille.

5. Rauhoitu saunassa

Pakene stressiä lauteille. Saunan lämpö rentouttaa muun muassa, koska lämmön takia erittyy tavallista enemmän endorfiineja.

6. Unohda kone myöhään illalla

Sulje läppäri tai televisio viimeistään puoli tuntia ennen kuin käyt nukkumaan, jotta aivosi ehtivät rauhoittua nukahtamista varten. Älä myöskään tuijota puhelimen näyttöä ennen nukkumaanmenoa. Lue myös, miksi myöhään illalla ei kannata treenata ja miksei päivällä nukkuminen rentoutua yhtä paljon kuin yöuni.

+ Älä ylisuorita terveellistä elämää

Terveysvinkkejä pursuaa kaikkialta. Poimi niistä vain ne, jotka sinun on helppo toteuttaa. Stressi on terveydelle yhtä haitallista kuin tupakointi tai vähäinen liikunta.

Kaipaatko lisää vinkkejä hyvään oloon?

Lähteet: fysioterapeutti OMT Martti Alanko, unitutkija Tarja Stenberg Helsingin yliopiston biolääketieteen laitokselta, Terveyskirjasto, Hyvä terveys

Julkaistu: 12.8.2014