Keho
Demi

Ovatko kenkäsi epäterveelliset?

Ovatko kenkäsi epäterveelliset?

Jalkakipujen syy voi löytyä lempikengistäsi. Voit ehkäistä vaivoja, kun vaihtelet kenkiä ja kävelet välillä avojaloin. Tässä myös muutama täsmäniksi korkkari-, ballerina- ja tennaritytölle.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto
Mainos

KORKKARIT

Ongelma: Yli kolmen sentin koroissa nilkka on ojentunut ja pohjelihakset jännitystilassa. Siksi pohkeet saattavat krampata ja väsyä helposti korkkaripäivän jälkeen. Lisäksi päkiät kipeytyvät, kun paino on jalan etuosalla. Jos korkkarit ovat kapeat, jalan lihakset eivät pääse toimimaan vapaasti ja jalkaan voi tulla vaivaisenluu.

Ratkaisu: Pohjelihaksia kannattaa huoltaa venyttelemällä ja treenaamalla lihaksia. Päkiän väsymistä voi ehkäistä geelityynyillä, joita myydään kenkäkaupoissa. Pyri käyttämään tarpeeksi leveitä kenkiä, jotka eivät ahdista tai purista.

BALLERINAT

Ongelma: Ballerinojen pohja on usein niin ohut, että niiden iskunvaimennus on olematon. Siksi käveleminen kovalla alustalla, kuten asvaltilla, voi aiheuttaa kantapääkipuja. Esimerkiksi kaupunkilomalla ohutpohjaiset kengät voivat aiheuttaa herkästi jalkapöydän rasitusmurtuman.

Ratkaisu: Jos kengissä on tilaa, käytä niissä kokopohjallista, joka vaimentaa iskuja kävellessä. Pyri valitsemaan jo kaupassa mahdollisimman tukeva kenkä: pohja on liian ohut ja löysä, jos kenkää voi vääntää kuin tiskirättiä.

TENNARIT

Ongelma: Tasapohjainen kenkä ei tue jalkaa riittävästi, jolloin jalkaan voi kehittyä ylipronaatio – arkikielessä lättäjalka. Tällöin jalan kaari laskeutuu liikaa. Tämä virheasento voi johtaa polvi- ja selkäkipuihin ja saa jalan väsymään helposti.

Ratkaisu: Jos on taipumus lättäjalkaisuuteen, voi saada apua pohjallisista, jossa on tuki jalan sisäreunalla. Tarkista, että kengän kantaosa on jämäkkä ja kuppimainen, jolloin kantapää ei liu’u kävellessä pois paikoiltaan.

P.S. Tennarit ja ballerinat aiheuttavat usein samanlaisia ongelmia, joten neuvot pätevät molempiin kenkiin.

Asiantuntija: fysioterapeutti Katja Näsman

Julkaistu: 14.8.2013