Demi

Opiskelija, näin kokkaat halpaa herkkuruokaa – 10 helppoa vinkkiä



Opiskelija, näin kokkaat halpaa herkkuruokaa – 10 helppoa vinkkiä

Unohda mauttomat tonnikala-makaronisörsselit. Nämä nerokkaat vinkit säästävät rahaa herkuttelusta tinkimättä.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

1. Kokkaa itse ja säästä rahaa

Kolmen euron valmislasagne voi tuntua kaupassa halvemmalta kuin ruuan laittaminen alusta asti itse, mutta pidemmän päälle valmisruuat tulevat kalliiksi. Vaikka reseptin aineksista joutuisi maksamaan kympin, isosta satsista riittää moneksi päiväksi. Itse laitettu ruoka on lähes aina sekä parempaa että terveellisempää kuin einekset. 

Toki valmisruuille on aikansa ja paikkansa. Aina ei ole aikaa tai energiaa kokata, ja valmisruuat ovat halvempi vaihtoehto kuin ravintolassa syöminen. Koululla tarjottavaa opiskelijaruokaa kannattaa myös tankata kunnon annos, jos se vain maistuu.

2. Kuvaa kaapin sisältö ennen kauppareissua

Säästät ruokakaupassa, kun et osta kaappiin pilaantumaan kolmatta purkkia maitoa tai taas uutta leivinjauhepurkkia. Nappaa aamulla puhelimella kuva jääkaapin ja kuiva-ainekaapin sisällöstä, niin voit myöhemmin näppärästi tarkistaa, mitä pitikään ostaa. 

Suunnitelmallisuus on säästäväisyyttä. Tee kauppalista etukäteen ja osta vain ne ruuat, mitä varmasti tarvitset. Tuhlailua ehkäisee myös se, ettet mene nälkäisenä kauppaan.

3. Bongaa halvimmat raaka-aineet

Monet vihannekset ovat tosi halpoja, kun on niiden satokausi. Samaan aikaan ne maistuvat usein parhaimmalta. Ei kannata siis syödä vuoden ympäri samoja ruokia, vaan muuntele reseptejä ainesten mukaan. Kesäisin tuoreista vihanneksista saa ihania salaatteja edullisesti, kun taas syksyllä ja talvella kannattaa kokata juureksista. Esimerkiksi kurpitsakeitto on ihanaa syysruokaa.

Saat vihannesten ja hedelmien kauden helposti selville Satokausikalenteri-mobiilisovelluksella (4,99 €). Listoja ei tarvitse opetella ulkoa ja ilmankin pärjää, sillä edullinen hinta kertoo, onko vihannes sesongissa.

4. Korvaa lihaa kasviksilla

Liha on usein kallista. Kokkaa kasvispainotteista ruokaa, jossa käytät edullisia proteiininlähteitä, kuten linssejä, mustapapuja, kikherneitä ja soijarouhetta. Ja silloin kun syöt lihaa, ota sitä vain pieni pala ja kasaa lautaselle enemmän vihanneksia ja vaikka täysjyväriisiä.

Mielikuva vihannesten kalleudesta perustuu usein eksoottisten hedelmien ja superfoodien hintoihin. Esimerkiksi peruna, porkkana, bataatti, kaalit ja punajuuret ovat halpoja ympäri vuoden. Lähes kaikista juureksista tulee uunissa paahtaen parempia kuin keittämällä.

Tee uunijuurekset näin: Laita uuni kuumenemaan noin 200 asteeseen. Pese juurekset, kuori ne tarvittaessa ja lohko palasiksi. Pyörittele ne rypsiöljyssä, mausta ripauksella suolaa ja mustapippuria. Voit kokeilla maustamiseen myös hunajaa tai yrttejä: esimerkiksi porkkana rakastaa rakuunaa ja peruna timjamia sekä rosmariinia. Paista juurekset leivinpaperin päällä uunipellillä, kunnes ne ovat saaneet väriä ja ovat pehmenneet. Esimerkiksi bataatti kypsyy vartissa, mutta perunoihin menee yleensä reilu puoli tuntia.

5. Käytä paljon mausteita

Edullisista aineksista saa supermaukasta, kun et säästele mausteissa. Mustapippuri, tuore valkosipuli, chili, sitruuna tai lime tuovat makua melkein mihin tahansa ruokaan. Potkua ruokiin saat chilin lisäksi cayennepippurista ja tuoreesta tai kuivatusta inkivääristä.

Tuoreet tai kuivatut yrtit antavat ruokiin viimeisen silauksen. Kokeile esimerkiksi timjamia, basilikaa ja minttua. Jos parin euron ruukkuyrtti tuntuu kalliilta, piipahda torilla tai kauppahallissa, josta voit usein ostaa vain tarvitsemasi määrän. Myös etnisistä kaupoista saattaa saada halvalla ison nipun yrttejä.

6. Tee isoja annoksia

Tulee kalliiksi tehdä ruokaa vain yhdelle hengelle yhdeksi päiväksi. Jos esimerkiksi käyttää vain puolikkaan paprikan tai puoli desiä kermaviiliä, loppu unohtuu luultavasti jääkaappiin pilaantumaan. Isoissa pakkauksissa on myös edullisempi kilohinta, joten suosi niitä. Pakasta osa aineksista etukäteen tai tee sen verran isoja annoksia, että voit käyttää ainekset kokonaan

Moni ruoka säilyy jääkaapissa lähes viikon. Jos et jaksa syödä monta päivää putkeen samaa ruokaa, pakasta osa ruuasta annosrasioihin. Pakkasesta napattu lasagneannos pelastaa raskaan koulupäivän jälkeen.

7. Loihdi ruuasta erilaisia annoksia

Isojen satsien kokkaaminen on siksi tylsää, että ruoka voi alkaa kyllästyttää. Silloin ratkaisu on muunnella annosta joka päivä. Vaihda vaikka kastikkeen lisuketta: sama soijabolognese maistuu aivan eriltä täysjyväohran, perunamuusin ja pastan kanssa tai tortillan täytteenä.

Yllättävän moni asia maistuu myös hyvältä leivän päällä. Esimerkiksi uunilohen jämät tai papupihvit taikovat leivästä päivällisen.

8. Kokkaa porukalla

Ehkäpä kaikista hauskin tapa säästää ruuanlaitossa on kokata yhdessä ystävien kanssa ja jakaa kulut. Myös herkuttelu tulee porukalla halvemmaksi: esimerkiksi yksi iso limsapullo maksaa paljon vähemmän kuin kolme pientä.

9. Pidä jämäpäiviä

Suurinta tuhlausta on heittää ruokaa roskiin. Käytä kekseliäisyyttä ja ota rippeistä ilo irti. Kun keittiössä on kovettunut juustonkannikka, pari keitettyä perunaa tai vihanneksia, tee niistä vaikka munakas.

Tai jos banaanit ovat mustuneet, pilko ne pakkaseen smoothien aineksiksi. Myös nahistuneet hedelmät, kuten nektariinit, voi surauttaa blenderissä maustamattoman jogurtin kanssa smoothieksi.

10. Metsästä punaisia tarjouslappuja

Käy ruokakaupassa iltaisin, kun siellä on laputettu ruuat, joiden parasta ennen -päiväys on lähellä. Säästät yllättävän paljon, jos saat vaikka jogurttia, lohta ja paketin juustoa puoleen hintaan. On myös ekoteko pelastaa vanhenevat tuotteet roskiin heittämiseltä.

Lue lisää edullisia ja herkullisia reseptejä syksyllä 2016 ilmestyneestä Opiskelijabudjetilla-kirjasta, johon Viola Virtamo on koonnut simppeleitä, herkullisia ja edullisia luottoreseptejään.

Lähteet: Viola Virtamon haastattelu, Opiskelijabudjetilla-kirja, Radio Helsingin Ruokatunti-jakso, Helsingin Sanomien juttu hävikkiruuasta

Lue myös

Julkaistu: 29.8.2016