Demi

Oletko älypuhelinriippuvainen?



Oletko älypuhelinriippuvainen?

Puheenaihe: Älypuhelimet aiheuttavat riippuvuutta ja vaikuttavat onnellisuuteemme, varoittavat tutkijat. Lue, milloin puhelimen räpläys menee yli ja mitä sille voi tehdä.
Teksti Anna Karjalainen
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Älypuhelin on näppärä viestintäväline ja katukuvasta päätellen myös paras ystävämme. Puhelinta räplätään keskittyneenä, vaikka kaveri istuisi vieressä tai ympärillä tapahtuisi vaikka mitä mielenkiintoista. Jopa itsenäisyysjuhlan kättelyjonossa kutsuvieraat twiittaavat. 

Jo vuonna 2011 julkaistussa suomalais-yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa todettiin, että älypuhelinten käyttäjille muodostuu usein tapa tarkistella jatkuvasti sähköpostiaan, sosiaalista mediaa tai uutisia. Mitä useammin puhelintaan tarkistaa, sitä epätodennäköisemmin siihen on tullut uusia viestejä tai kiinnostavia päivityksiä. 

Milloin älypuhelimen tsekkailu ei ole enää normaalia? 

Tutkija Antti Oulasvirran mukaan huolestuttavaksi tietoteknologian käyttö menee, jos ihminen ei kykene sietämään hiljaisia, tylsiä hetkiä, rentoutumaan tai tuntemaan niin sanottuja tietoisen läsnäolon hetkiä. Aivot tarvitsevat niitä. Herkästi pinttyvät kännykkätavat suuntaavat käyttäjien huomion pois tärkeämmistä asioista, kuten ystävistä ja kodista. Vaarallisinta tämä on liikenteessä. Facebookin käyttö on jo nimetty auto-onnettomuuksien yhdeksi tilastotekijäksi.

Psykologian professori Göte Nymanin mukaan älypuhelimen levoton näprääminen voi johtua mieltä piinaavista asioista. Kännyköiden avulla voidaan vältellä jonkin asian kohtaamista tai hoitaa stressiä tai ahdistusta. 

Kyttäyskierre ei ole hyväksi meille. Se uhkaa sosiaalipolitiikan professori Paul Dolanin mielestä jopa onnellisuuttamme, koska kasvokkain tapahtuva kohtaaminen harvenee.

6 vinkkiä älypuhelimen käytön vähentämiseen:

  • Älä pidä puhelinta koko ajan vierelläsi kotona. Selaamisen kynnys on matala, kun puhelin on näköpiirissä. Keksi puhelimelle säilytyspaikka vaikka eteisestä, jonne jätät sen heti kotiin tultuasi.
  • Pidä bussi-, juna-, metromatkojen ajan puhelin kassissasi. Katsele matkan ajan maisemia, tarkastele ympärillä olevia ihmisiä, kysy, mitä vieressä istuva lukee, unelmoi ihastuksestasi tai hyräile lempibiisiäsi.
  • Kun kokoonnutte kavereiden kanssa yhteen, kerätkää puhelimet yhdelle pöydälle siksi aikaa kun jutustelette. Sopikaa, että se, joka teistä kajoaa puhelimeensa ensimmäisenä, joutuu tarjoamaan koko porukalle seuraavat leffaherkut.
  • Tutkijoiden mukaan suuret sovellusmäärät koukuttavat ja lisäävät puhelinriippuvuutta. Poista puhelimestasi kaikki ylimääräinen. Jätä jäljelle vain kaikkein tärkeimmät sovellukset.
  • Mieti tarkistelukäyttäytymistäsi. Tarvitsetko älypuhelinta tosiaan vessassa? Entä olisiko kävelylenkki nautinnollisempaa, jos et koko ajan ottaisi kuvia Instagramiin?
  • Älä ota puhelinta mukaan sänkyyn, kun olet menossa nukkumaan. Se saa olla yöpöydällä, mutta luo muitakin ilta- ja aamurutiineita kuin Facebookin selaaminen.

Mikä älypuhelimissa koukuttaa ja ärsyttää? Demittäjät ovat listanneet älypuhelimien miinuksia ja plussia täällä:

http://www.demi.fi/keskustelut/syv%C3%A4lliset/listataan-t%C3%A4h%C3%A4n-%C3%A4lypuhelimien-miinuksia-ja-plussia#.Uk_MHBBmPXM

Lähteet: Taloussanomat, Iltalehti

Julkaistu: 7.10.2013