Demi

Näin saat kauniin ryhdin



Näin saat kauniin ryhdin

Selkä suoristuu, kun sovellat näitä vinkkejä arjessasi. Se kannattaa, sillä ryhdikäs asento näyttää hyvältä ja kertoo terveestä selästä.
Teksti Pauliina Suominen
Kuvat All Over Press

Taylor Swiftin Shake It Off -musiikkivideolla pyörähtelee balettitanssijoita. Balettiharrastuskin takaa ylvään ryhdin ja lisää voimaa.

1.Tiedosta, miten kannattelet itseäsi

Aivosi päättävät, missä asennossa olet. Tehokkain tapa parantaa ryhtiä on muistuttaa itseään selän ja niskan asennosta.

Vinkki: Kirjoita puhelimen taustakuvaksi ”muista ryhti” tai liimaa peiliin muistilappu. Kun oikaiset itsesi usein, siitä tulee pian tapa.

2. Venyttele pitkin päivää

Kevyitä venytyksiä ja selkää avaavia liikkeitä, kuten rauhallista kiertoa, kannattaa tehdä pitkin päivää. Selkä kiittää, kun istut välillä pari minuuttia ryhdikkäästi tuolin reunalla ja nouset seisomaan puolen tunnin välein.

Vinkki: Nostele hartioita, pyöristä selkää ja venytä rintaa auki aina, kun seisot vaikka kassajonossa tai bussipysäkillä.

3. Muista liikunta

Selän kannatteleminen vaatii hyviä vatsa-, selkä- ja pakaralihaksia. Kireät lonkankoukistajat sekä rinta- ja hartialihakset vetävät asennon kumaraan, joten ne on syytä venytellä joka päivä.

Vinkki: Treenaa syviä vatsalihaksia vetämällä alavatsaa sisään, kun teet vatsa- ja selkälihasliikkeitä. Myös esimerkiksi pilates ja jooga kehittävät keskivartalon syviä lihaksia. Aloita kokeilemalla joogan klassista liikesarjaa aurinkotervehdystä.

Lue lisää ryhtivinkkejä:

Asiantuntija: YTHS:n fysioterapeutti Kati Kauppala

Julkaistu: 26.8.2014