Demi

Näin parannat opiskelumotivaatiota

Näin parannat opiskelumotivaatiota

Eikö pänttääminen huvita? Näillä vinkeillä lisäät lukumotivaatiota ja jaksat opiskella tehokkaammin.
Teksti Tiina Tuppurainen
Kuvat Satu Kettunen
Mainos

Keskity tulevaan. Usein tylsän asian suorittaminen voi auttaa saavuttamaan suuremman päämäärän. Mieti, mitä hyötyä läksyjen tekemisestä ja kokeisiin lukemisesta oikeastaan on. Esimerkiksi tarpeeksi hyvä arvosana vaikeassa aineessa voi olla portti unelmiesi opiskelupaikkaan. Unohda ajatukset siitä, ettet osaa. Aivot kehittyvät, kun niitä treenataan.

Tarkista ympäristö. Opiskeluongelmat voivat johtua pienistäkin asioista. Jos huoneesi on kaaos, keskittyminen voi helpottua, kun siivoat ensin. Tällöin mielesi ei harhaile likaiseen sukkamyttyyn derivaattojen pänttäämisen lomassa.

Päivitä tekniikka. Toisinaan lukemisen tökkiminen liittyy väärään tekniikkaan. Koealuetta ei kannata tankata alusta loppuun. Silmäile sen sijaan sisällysluetteloa ja selaile kirja läpi hahmottaaksesi pääasiat. Kun teet koealueesta miellekartan, pääkohdat painuvat paremmin mieleen. Jos alue on suuri, paloittele se pieniin osiin, lue yksi osa päivässä ja palkitse itsesi vaikka jäätelöllä.

Tunne heikkoutesi. Kirjoita älä tee -lista asioista, joita rupeat yleensä tekemään, kun haluat vältellä jotain. Listalle joutuu myös esimerkiksi siivoaminen, jos se estää aina sinua lukemasta.

Vaihda maisemaa. Pakkaa korvatulpat ja kirjat laukkuun ja lue kokeisiin kahvilassa. Kermavaahtokaakaon äärellä homma ei tunnu niin viheliäiseltä.

 

6 x näin innostut arjesta:

Selvitä vahvuutesi.

Kirjoita ylös asioita, joiden tekemisestä pidät ja joissa olet hyvä. Mieti sitten, miten voisit hyödyntää taitojasi ja tehdä mieluisia asioita mahdollisimman paljon.

Löydä flow-tilasi.

Laita kännykkä hälyttämään 4–8 kertaa päivässä. Kirjoita ylös, mitä olit tekemässä ja miltä sinusta tuntui. Tutki, missä askareissa olet innostuksen vallassa.

Kirjaa unelmasi ylös.

Minkälaista unelmiesi elämä olisi? Missä haluaisit opiskella? Mieti, mitkä askeleet johtavat haaveiden saavuttamiseen, ja kirjoita ne ylös. Keskity yhteen tavoitteeseen kerrallaan ja palkitse itsesi jokaisen välitavoitteen jälkeen. Hyvä välitavoite on tarpeeksi pieni, mahdollinen, tarkka ja riittävän lähellä.

Suunnittele.

Mitä tarkemmin käyt mielessäsi läpi, miten aiot tehdä jonkin asian, sitä todennäköisemmin saat sen aikaiseksi.

Luovu itsesyytöksistä.

Älä moralisoi itseäsi repsahduksista vaan mieti, miten voisit ehkäistä ne tulevaisuudessa.

Lepää.

Väsyneenä motivaatio laskee. Huonoja rentoutumistapoja ovat netissä surffailu, syöminen ja shoppailu, sillä ne pitävät vireystilasi liian korkealla verrattuna vaikkapa urheiluun ja lukemiseen. Meditointi on erinomainen keino rentoutua ja kehittää mielenhallintaa.

Lähde: Lauri Järvilehto: Upeaa työtä! (Tammi 2013)

Lue myös nämä vinkit terveelliseen arkeen:

  • Aloita päivä energisesti huippuhelpoilla terveysvinkeillä.
  • Valvotko usein myöhään? Lue, miten paljon unta on tarpeeksi.
  • Herkullinen ja terveellinen välipala leipä antaa virtaa päivään. Kurkkaa reseptiin!
Julkaistu: 31.3.2014