Demi

Näin et kyllästy lenkkeilyyn

Näin et kyllästy lenkkeilyyn

Top 9: Liikunta ei maistu puulta, kun teet jokaisesta lenkistä erilaisen. Vinkit sopivat sekä juoksuun että kävelyyn.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat All Over Press
Mainos

1. Laadi soittolista, jossa on nopeita ja hitaita kappaleita.

Kytke päälle satunnaistoisto ja mukauta askeleesi musiikkiin. Hyvä biisi tsemppaa jaksamaan!

2. Sujauta taskuun hyppynaru.

Tee lenkin aikana muutama sykkeenkohotushyppely.

3. Keskity lenkillä siihen, että hartiat eivät nouse korviin.

Ota kymmenen minuutin välein tanssahtelevia hyppy- tai laukkaaskelia ja heiluttele samalla käsiä mahdollisimman rennosti.

4. Lähde lenkille kaverin kanssa.

Ottakaa teemaksi seuraa johtajaa, jolloin kumpikin saa päättää vuorotellen etenemisvauhdin ja suunnan.

5. Mene metsään.

Juurakkoinen ja mutkainen maasto saa aistit valppaiksi ja kehittää ketteryyttä. Kuvittele olevasi Nälkäpelin Katniss!

6. Kehitä koordinaatiota juoksemalla välillä ristiaskelin.

Käännä oikea kylki menosuuntaan, vie vasen jalka oikean yli, ota oikealla yksi askel kulkusuuntaan ja vie sitten vasen jalka oikean takaa yli. Etene näin parikymmentä metriä ja vaihda kylkeä.

7. Kuuntele lenkillä äänikirjaa tai radion keskusteluohjelmaa.

Pidä vauhti hiljaisena, niin voit keskittyä asiaan.

8. Tee lenkin puolivälissä voimatreeni.

Kävele ylämäkeen pitkällä askeleella tai etene välillä tehden mahdollisimman syviä askelkyykkyjä.

9. Oletko vannoutunut juoksija tai kävelijä?

Anna toiselle lajille mahdollisuus vaikkapa intervallitreenin muodossa. Tee viisi minuuttia ykköslajiasi, kaksi minuuttia kakkosta ja taas viisi minuuttia ykköstä.

Lue lisää vinkkejä, jotka innostavat liikkeelle:

Julkaistu Demissä 5/2012

Julkaistu: 29.7.2014