Keho
Demi

Näin aloitat treenaamisen kuntosalilla

Näin aloitat treenaamisen kuntosalilla

Top 10: Haluatko lisää lihaksia? Lue vinkit kuntosaliharjoittelun aloittamiseen.
Teksti Ninni Sandelius
Kuvat Heidi Strengell
Mainos

1. Etsi sopivaa salia rauhassa.

Kun etsit sopivaa salia, muista, että isot kuntosaliketjut edellyttävät usein jäsenyyttä ja sitoutumista maksuihin vuodeksi. Kokeile salia rauhassa äläkä hanki vuosijäsenyyttä hätiköiden. Alle 18-vuotias tarvitsee aina huoltajan suostumuksen jäsenyyteen.

2. Älä maksa liikaa.

Kysy saleilta, onko heillä alennuskampanjoita tai kymmenen kerran sarjakortteja. Hyödynnä salien ilmaisia tutustumiskertoja. Urheiluseurojen ja yhdistysten hinnat ovat usein yrityksiä edullisempia.

3. Alle 16-vuotias tarvitsee ohjausta.

Kuntosaleilla on yleensä joko 16 tai 18 vuoden ikäraja, mutta 1216-vuotiaat pääsevät joillekin saleille yhdessä huoltajan kanssa. Kuntosaliharjoittelun voi aloittaa jo alle 16-vuotiaana, mutta silloin tarvitaan aina ohjausta, ja suurilla painoilla ei tulisi harjoitella.

4. Et tarvitse tarkkoja tavoitteita.

Kuntosaliharjoittelussa ei ole kyse lihaksia pullistelevasta painonnostosta, vaan salitreeni parantaa muun muassa yleiskuntoa ja lihaskestävyyttä. Älä välitä, jos et ole aluksi varma tavoitteistasi. Kuntosaliohjaaja osaa kysyä oikeat kysymykset harjoittelusi kannalta.

5. Rennot vaatteet riittävät.

Et tarvitse trendivaatteita tai meikkiä. Pue ylle liikuntaan sopivat rennot vaatteet ja sisäkengät. Ota mukaan vesipullo ja hikipyyhe.

6. Kysy rohkeasti neuvoa.

Aloita harjoittelu kuntosaliohjaajan kanssa. Hän kertoo sinulle sopivat liikkeet ja turvallisen tavan käyttää laitteita. Vempaimia ei tarvitse tuntea, vaan henkilökunnan tehtävä on esitellä ne sinulle. Älä epäröi kysyä neuvoa välineiden käytössä.

7. Harkitse ohjelmaa.

Sinulle saatetaan tarjota lisämaksullista personal traineria, joka laatii sinulle oman kunto-ohjelman. Ohjelmasta saa hyviä vinkkejä, lisäintoa ja tehoa treeniin, mutta se ei ole välttämätön. Pääset hyvin alkuun lyhyen opastuksen ja muutaman laitteen turvin.

8. Noudata sääntöjä.

Älä omi välineitä, puhu kännykkään tai lompsi salilla ulkokengissä. On kohteliasta pyyhkiä hiet penkistä ja palauttaa irtopainot paikoilleen käytön jälkeen.

9. Huolehdi lämmittelystä ja tekniikasta.

Lämmittele ensin kuntopyörällä tai muulla sykettä nostavalla laitteella. Opettele oikea tekniikka liikkeisiin pienillä painoilla. Tee yhdessä laitteessa kolme 15 toiston sarjaa. Pidä sarjojen välissä pieni tauko.

10. Verryttele ja venyttele.

Lyhyt loppuverryttely ehkäisee lihasten kipeytymistä. Muista myös tehdä treenin jälkeen lyhyet palauttavat venytykset ja myöhemmin samana päivänä tai seuraavana päivänä pidemmät venytykset.

Asiantuntijat: Motivus-kuntokeskusten kuntosaliohjaaja Daniela Relander, K-kuntokeskusten asiantuntija Satu Ålgars

Julkaistu Demissä 11/2011.

Lue myös, miten löydät oman tanssilajisi tai pääset alkuun lenkkeilyssä.

Julkaistu: 29.4.2014