Demi

Mitä pitää muistaa, jos alkaa kasvissyöjäksi?

Mitä pitää muistaa, jos alkaa kasvissyöjäksi?

Kasvisruokavalio on terveellinen, kun sen koostaa monipuoliseksi eikä unohda korvata lihaa. Näin ryhdyt kasvissyöjäksi.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat All Over Press
Mainos

1. Pärjääkö ihminen ilman lihaa?

Kyllä pärjää! Oikein koostetusta kasvisruokavaliosta saa kaikki terveydelle tärkeät ravintoaineet, eikä olo jää nälkäiseksi. Avainsana on monipuolisuus. Pahin moka kasvissyöjäksi ryhdyttäessä on jättää liha pois syömättä mitään sen tilalla. Liha sisältää proteiinia, joka on solujen ja lihasten välttämätön rakennusaine. 

2. Millä korvaan lihan?

Kasvissyöjä saa proteiinia munasta, pavuista, linsseistä, herneistä ja tofusta sekä esimerkiksi pähkinöistä, manteleista tai siemenistä. Kannattaa suosia myös maitotuotteita, jos ei aio alkaa vegaaniksi, joka välttelee kaikkea eläinperäistä ravintoa. Yritä sisällyttää jotain proteiinipitoista joka aterialle.

Maitotuotteissa on paljon proteiinia, minkä lisäksi niistä saa luustoa vahvistavaa kalsiumia. Saat riittävästi kalsiumia, kun syöt tai juot päivittäin 5–6 desiä maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia ja syöt 2–3 viipaletta juustoa.

Kalaa kannattaa syödä kerran tai kahdesti viikossa, koska siitä saa terveydelle tärkeitä hyviä rasvoja ja kalsiumin imeytymistä tehostavaa D-vitamiinia. Jos et syö kalaa, tarvitset talvisin D-vitamiinia purkista.

3. Tarvitsenko vitamiinilisiä?

Rauta ei imeydy kasvisruuasta yhtä tehokkaasti kuin lihasta, ja siksi kasvissyöjän on syötävä runsaasti rautapitoisia ruokia kuten parsakaalia ja muita tummanvihreitä lehtivihanneksia, ruisleipää ja papuja.

Jos syöt maitotuotteita, munaa ja kalaa, et luultavasti tarvitse vitamiinilisää. Sen sijaan vegaanit, joiden ruokavalio ei sisällä lainkaan eläinperäisiä tuotteita, tarvitsevat B12-vitamiinia purkista. B12-vitamiini on välttämätön hermoston terveydelle, ja sen puutos voi aiheuttaa vakavia sairauksia.

+ Muista ilmoittaa kouluun uudesta ruokavaliosta, niin pystyt noudattamaan kasvisruokavaliota myös siellä. 

Lue lisää

Poimi lihattoman lokakuun parhaat kasvireseptit 

Tällä herkkusalaatilla lähtee nälkä

Ruokaisa sadonkorjuusalatti kolmella täytevaihtoehdolla

Julkaistu: 5.5.2015