Demi

Mistä saan apua pahaan oloon?



Mistä saan apua pahaan oloon?

Älä jää koskaan yksin itsetuhoisten ajatusten tai ahdistusten kanssa.
Teksti Riitta Ylikomi, Julia Thurén
Kuvat Satu Kettunen

Mitä tehdä, kun ahdistaa?

Ahdistuksen kanssa ei tarvitse koskaan jäädä yksin. Moni masentunut häpeää tilannettaan ja yrittää kaikin tavoin esittää muille pärjäävänsä. Vaikeutesi eivät ole sinun syytäsi eikä sinun tarvitse ratkaista niitä yksin.  

Tarvitset ihmisen, jonka kanssa voit löytää todelliset tunteesi ja ajatuksesi ja syyt siihen, miksi voit huonosti. Kerro luotettavalle aikuiselle, kouluterveydenhoitajalle tai -lääkärille, että sinun on päästävä puhumaan jonkun ammattilaisen kanssa. Saat toivottavasti lähetteen nuorisopsykiatrian poliklinikalle, josta saat apua.

Miten uskaltaisin kertoa pahasta olosta?

Omista huolista ja synkistä ajatuksista puhuminen on usein pelottavaa. Kun pääset vauhtiin, pelko helpottaa. Kun omat murheensa sanoo ääneen, ne muuttuvat yleensä pienemmiksi. Esimerkiksi häpeä, syyllisyys tai suorituspaineet voivat omassa päässä tuntua paljon suuremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Jos takana on raskaita kokemuksia, kuten läheisen kuolema, hylätyksi tuleminen tai kaltoinkohtelua, niitä on välttämätöntä käsitellä puhumalla aikuisen kanssa.

Aina ihminen ei itsekään tiedä, mistä paha olo johtuu.  Esimerkiksi psykologi osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja antaa keinoja vaikeiden tunteiden kohtaamiseen. Hänen kanssaan pystyy luottamuksellisesti käsittelemään ja penkomaan pahan olon syitä. Olo alkaa helpottaa, kun oppii tunnistamaan tunteitaan ja niiden taustalla olevia kielteisiä ajatuksia ja kokemuksia.

Itsensä vahingoittaminen ei ole ratkaisu

Viiltely tai muu itsensä vahingoittaminen ei poista pahaa oloa, ahdistusta, masennusta tai mitään niistä ongelmista, joista paha olo johtuu. Ongelmat alkavat ratketa vasta sitten, kun ihminen opettelee käsittelemään pahaa oloa muilla keinoilla. Kaikki, mikä tekee olostasi paremman, on arvokasta. Listaa sekä asioita, joista sinulle tulee parempi mieli että asioita, joista tulee paha mieli. Ala lisätä jokaiseen päivääsi hyvän mielen asioita. Liiku joka päivä vähintään puoli tuntia, vaikka vain kävellen.

Joskus ahdistus saa aikaan itsetuhoisia ajatuksia. Yleensä ajatus kuolemasta on ohimenevä, eikä itsemurhan miettiminen tarkoita sitä, että sen oikeasti tekisi. Tavallisesti elämä tuo pian tullessaan jotain muuta pohdittavaa, ystäviä, tapahtumia tai muita hauskoja käänteitä, ja itsemurhan ajattelu unohtuu. Joskus itsemurha-ajatukset eivät kuitenkaan väisty vaan alkavat pyöriä päässä yhä useammin.

Hälytyskellojen pitää soida viimeistään silloin, kun alkaa miettiä itsemurhaa käytännössä: miten ja milloin sen tekisi, ja mistä saisi välineet. Tällöin kyseessä ei ole enää pelkkä itsemurhan ajattelu vaan teon suunnitteleminen. Silloin ei missään nimessä saa hautoa synkkiä mietteitä yksin, vaan niistä on kerrottava jollekulle. Se auttaa, ennemmin tai myöhemmin.

Kun tilanne on niin paha, että itseään haluaa vahingoittaa, ei pelkkä läheisten tuki riitä. Ammattiapua löytyy nopeasti ja helposti, ja sen ansiosta saat varmasti oikeaa ja asiantuntevaa hoitoa!

Ennen kaikkea itsetuhoisia ajatuksia pohtivan ihmisen pitää ymmärtää, että hän on arvokas. Oma kroppa on ystävä, jonka kanssa viettää loppuelämänsä.  Siksi sitä pitää kohdella hyvin: helliä ja hoitaa, ei vahingoittaa.

 

Täältä saat apua

➤ Jos sinulla on paha olla, soita valtakunnalliseen kriisipuhelimeen 010 195 202, joka on auki arkisin klo 09–07, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15–07.

➤ Suomen mielenterveysseura järjestää pahasta olosta kärsiville nuorille vertaistukiryhmiä eri puolella Suomea: mielenterveysseura.fi/vertaistukiryhmat.

➤ Vertaistukifoorumi punainen.info on suunnattu itsetuhoisesti ajatteleville ja esimerkiksi viiltelystä toipuville ihmisille.

➤ Katso myös Demin kattava lista auttavista puhelimista, nettisivuista ja paikoista, joista saa keskusteluseuraa ja tukea.

Julkaistu: 11.9.2014