Demi

Milloin treenaat liikaa?



Milloin treenaat liikaa?

Jos ei lepää tarpeeksi, seurauksena voi olla ylikunto. Asiantuntija kertoo, miten ehkäiset ja tunnistat sen.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Huippu-urheilijatkin pitävät lepopäiviä, sillä lihakset ja hapenottokyky kasvavat rasitusta seuraavan levon aikana. Viikossa olisi hyvä olla vähintään yksi lepopäivä, liikuntaa aloittaessa enemmänkin.

Lepopäivänä voi tehdä korkeintaan alle puolen tunnin palauttavan treenin, kuten venyttelyn. Lepopäivänä kannattaa välttää kaikkea sellaista liikuntaa, missä syke nousee.

Jos keho ei ehdi palautua kovasta treenistä, voi joutua ylikuntoon. Tällöin kunto voi junnata paikallaan tai jopa huonontua.

Ylikunnon oireita ovat väsymys, lihaskipu ja lihasjäykkyys, tavallista korkeampi syke ja se, ettei treeni oikein kulje.

Jos oireita tulee, liikuntaa pitää vähentää reilusti. Harjoittelun voi aloittaa kevyesti jollain muulla lajilla kuin sillä, mistä ylikunto tuli.

Asiantuntija: liikuntalääketieteen erikoislääkäri ja maajoukkuelääkäri Pippa Laukka.

Lue elokuun Demistä tärkeimmät vinkit kunnonkohotukseen!

Julkaistu: 23.7.2013