Demi

Mikä vaikuttaa rintojen kasvuun?



Mikä vaikuttaa rintojen kasvuun?

Puheenaihe: Rintojen kokoa ja muotoa ei kannata murehtia, sillä niiden ulkonäköön ei voi itse vaikuttaa. Nämä asiat vaikuttavat oikeasti siihen, miltä rintasi näyttävät.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Äidiltä (tai tädiltä) tyttärelle

- Rintojen kasvu alkaa yleensä 8–13-vuotiaana. Kehitys kestää keskimäärin 4–5 vuotta, joten useimmilla tytöillä rinnat ovat niin sanotusti valmiit parikymppisenä. On kuitenkin tavallista, että esimerkiksi nännien muoto muuttuu vielä senkin jälkeen.

- Monilla tytöillä rinnat kasvavat eri tahtiin, ja usein ne myös jäävät erikokoisiksi. Normaalit rinnat voivat olla minkäkokoiset ja -muotoiset tahansa.

- Perimä vaikuttaa rintojen kokoon, muotoon ja kehittymisaikatauluun. Jos äidillä on a-kuppi, tyttären rinnat tuskin ovat c-kuppikokoa.

Vain lihominen kasvattaa rintoja

- Rinnat ovat osaksi rasvakudosta, joten rasvan määrä kehossa vaikuttaa niiden kokoon. Siksi hoikilla naisilla on yleensä pienet rinnat ja päinvastoin. On kuitenkin yksilöllistä, miten paljon laihtuminen tai lihominen vaikuttaa rintoihin. Yhdellä pyöreys näkyy vatsassa, toisella lantiolla ja kolmannella rinnoissa. Siihen ei voi itse vaikuttaa.

- Voimakas laihduttaminen tai rankka treenaaminen murrosiässä saattaa hidastaa rintojen kehitystä, ja joskus rinnat voivat jäädä pysyvästi pieniksi.

- E-pillerit tai muut hormonivalmisteet eikä mikään ruoka-aine lisää tai estä rintojen kehitystä ja kasvua.

- Rintalihasten treenaaminen ei vaikuta rintojen kokoon, koska rinnoissa ei ole lihasta.

Pienetkin rinnat kaipaavat tukea

- Rinnat muodostuvat ohuista iho- ja sidekudossäikeistä, eikä niissä ole tukirakenteita. Siksi rintojen kudos on altista venymään urheilun ja painovoiman vaikutuksesta.

- Rinnat laskeutuvat 1-3 milliä vuodessa. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä terveyden kanssa. Rintojen terhakkuus on puhtaasti ulkonäköasia. Jos rintaliivien käyttö ahdistaa, niitä ei tarvitse käyttää.

- Ihon venymistä ei voi ehkäistä esimerkiksi kosteusvoiteen käytöllä, eikä mikään lihastreeni palauta venynyttä ihoa ja kudosta ennalleen.

- Ei ole niin pieniä rintoja, etteikö niitä kannattaisi tukea urheillessa. Eniten rinnat heiluvat lajeissa, joissa on hyppyjä ja äkkinäisiä liikkeita, kuten juoksussa, tanssissa tai palloilulajeissa.

- Tukeminen kannattaa eritoten silloin, jos vapaana heiluviin rintoihin sattuu. Napakoilla liiveillä voi myös ehkäistä liikkeestä ja ihon venymisestä aiheutuvia raskausarpia.

- Tavalliset rintsikat eivät riitä tukemaan rintoja urheillessa. Tukevat sporttiliivit ehkäisevät rintojen liikettä jopa kaksi kertaa niitä enemmän.

Juttu on julkaistu Demi-lehdessä 10/2010

Julkaistu: 7.2.2014