Demi

Löydä yllättävä syy liikkua



Löydä yllättävä syy liikkua

Top 10: Urheilla voi muistakin kuin terveyssyistä. Mikä saa sinun treenimotivaatiosi pysymään yllä?
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat All Over Press

1. Musiikkimaailmani avartuu

Ryhmäliikunnassa saa fiilistellä täysillä noloja tai vanhoja biisejä. Säännöllinen jumppaaja tai spinnaaja oppii myös uusimmat hitit.

2. Tarjolla on silmänruokaa

On hauskaa tsekkailla kivannäköisiä tyyppejä lenkillä tai salilla. Treeninsä voi myös ajoittaa niin, että vastaan tulee aina se söpö tyyppi.

3. Jaksan raahata matkalaukkua

Salitreenin ansiosta ei tarvitse turvautua niin usein veljen tai kaveripojan apuun raskaissa askareissa.

4. On ok näyttää rähjäiseltä

Lenkille saa pukeutua resuisesti. On sitä paitsi ekologista käyttää vaatteita niin kauan, että ne kuluvat puhki. Toisaalta myös kivoista treenivaatteista voi saada lisämotivaatiota. lue, mitä tarvitset treeniasulta.

5. Voin luistaa tarvittaessa menoista

”Mulla on treenit” on hyväksyttävä syy skipata ikävät velvollisuudet, kuten kauppareissu. Seuraavan päivän treeniin vedoten voi myös kieltäytyä bileistä, joihin ei huvita mennä.

6. Saan omaa rauhaa

Kun valitsee lajinsa oikein, pääsee hetkeksi pakoon muita ihmisiä. Esimerkiksi joogassa ei tarvitse olla sosiaalinen ja puhelias.

7. Mieleni seikkailee

Urheillessa mielikuvitus lentää: uidessa voi kuvitella olevansa sammakko, zumba-tunnilla Beyoncé ja futistreeneissä Lionel Messi. Lenkin aikana ajatukset jäsentyvät ja esimerkiksi ihmissuhdepulmat ratkeavat huomaamatta.

8. Uudet lajit odottavat

Kun on hyvä peruskunto, on pienempi kynnys kokeilla uusia, jännittäviä lajeja, kuten ilmajoogaa, tankotanssia tai jääkiipeilyä Uudessa-Seelannissa.

9. Liikkuessa on kiva jutella

Kävellessä tai hölkätessä voi olla helpompi vaihtaa kuulumisia kaverin kanssa kuin kahvilla pönöttäen. Esimerkiksi sulkapallo tai minigolf on loistavaa tekemistä treffeille, sillä puuhatessa ei tule jännitettyä niin paljon ja tutustuu toiseen luontevasti.

10. Treenaaja saa irvistellä

Huhkiessa ei tarvitse hymyillä tai edustaa.

Lue lisää treenivinkkejä:

Innosta itsesi liikkeelle

Näit et kyllästy lenkkeilyyn

Ota kaikki irti treenistä

Miksi vauhdikas liikunta kannattaa?

Julkaistu Demissä 6/2011.

Julkaistu: 13.1.2015