Demi

Lenkille talvella? Ota nämä asiat huomioon



Lenkille talvella? Ota nämä asiat huomioon

Top 7: Ulkona liikkumista ei tarvitse lopettaa, vaikka pakkanen kiristyy. Varustaudu näin, kun urheilet kylmillä keleillä.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat All Over Press

1. Vilkaise lämpömittaria

Tarkkaa pakkasrajaa liikkumiselle ei voi määrittää, sillä pakkasen purevuuteen vaikuttavat tuulen nopeus ja ilman kosteus. Yritä valita lenkin ajankohdaksi päivän lämpimin hetki, sillä hikiliikunta ja yli 17 asteen pakkanen on vaikea yhtälö.

2. Pukeudu kerroksittain

Vaatetta on sopiva määrä, kun ulos astuessa tuntuu pieni vilu. Se menee nopeasti ohi liikkuessa. Pue alimmaksi ihonmyötäinen, keinokuituinen urheilukerrasto, joka siirtää hien pois iholta. Sujauta väliin väljä fleece- tai puuvillapaita, tarvittaessa myös housut. Kipakalla pakkasella aluskerraston päälle voi laittaa välikerraston, joka voi olla materiaaliltaan esimerkiksi microfleeceä. Pue päällimmäiseksi tuulenpitävä takki ja housut.

3. Pidä pää, jalat ja kädet lämpiminä

Kylmän tuntee ensimmäisenä päässä, jaloissa ja käsissä. Suojaa ne siis hyvin. Lämpimin pipo on päältä villaa, ja siinä on fleecemäinen, tuulenpitävä vuori. Tarkista, että pipo peittää korvat. Käsiin voi vetää ohuet hansikkaat sekä paksut kintaat. Suojaa jalat ohuilla sukilla ja vedä päälle pohkeeseen asti ulottuvat urheilusukat tai villasukat. Talvilenkkeilyä varten kannattaa hankkia kauteen sopivat lenkkarit. Liukkaampia kelejä varten on hyvä varustautua nastalenkkareilla tai kenkiin kiinnitettävillä nastapohjilla.

4. Lähde rauhallisesti liikkeelle

Talvella on erityisen tärkeää lämmitellä huolellisesti. Varsinkin kovalla pakkasella on hyvä lähteä liikkeelle rauhallisesti ja lisätä vauhtia hiljalleen.

5. Vältä jäisiä teitä

Varo liukkaita paikkoja varsinkin, jos talvella juokseminen on uusi juttu sinulle. Liukas juoksualusta saa jännittämään lihaksia ja voi saada aikaan rasitusvammoja.

6. Karta pimeää

Suosi reittejä, joilla on hyvä valaistus. Varsinkin jos juokset pimeillä teillä, sonnustaudu esimerkiksi otsalamppuun, heijastimin varustettuihin vaatteisiin tai huomioliiviin.

7. Juo riittävästi

Kun liikut pakkasella, kosteutta haihtuu hengityksen ja hikoilun mukana. Nestettä tulee aina nauttia 1­–1,5 litraa päivässä, mutta pitkäkestoinen urheileminen voi jopa kaksinkertaistaa vedentarpeen. Kylmä vähentää janon tunnetta, joten pidä huoli, että juot tarpeeksi, vaikket tuntisi itseäsi janoiseksi.

Lue lisää:

Lähteet: Suomen Latu ry:n liikuntakoordinaattori Linus Schärer, maratonkoulu.fi, sykesport.fi, kylmä-info.fi

Julkaistu: 18.11.2014