Demi

Kuskus ja kumppanit korvaavat riisin

Kuskus ja kumppanit korvaavat riisin

Top 4: Lue vinkit terveellisistä ja maukkaista vaihtoehdoista pastalle ja riisille.
Teksti Janni Vanhanen
Kuvat Joonas Vuorinen
Mainos

1. Kuskus

Kuskus on vehnästä valmistettuja pieniä pyöreitä suurimoita, jotka kypsyvät nopeasti, kun sekoitat ne kuumaan veteen.  Kuskus sisältää riisiin verrattuna paljon proteiinia. Kun valitset täysjyväkuskusin, saat myös runsaasti kuitua.

2. Bulgur

Bulgur on vehnästä valmistettuja suurimoita, jotka ovat kuin kuskusia, mutta hieman isompia. Bulgurissa on enemmän mineraaleja, vitamiineja ja proteiineja kuin pastassa tai riisissä. Kokeile maustaa bulgurin keitinvesi yhden appelsiinin mehulla!

3. Kvinoa

Kvinoa on jo inkojen tuntema viljelyskasvi, jota käytetään riisin tapaan. Kvinoassa on runsaasti proteiinia, kuitua, rautaa ja magnesiumia, ja se on luontaisesti gluteenitonta.  Kvinoahiutaleista keität ihanan pehmeän aamupuuron.

4. Ohra

Rikotut ohrasuurimot ovat kotimainen vaihtoehto riisille. Täysjyväiset suurimot sisältävät runsaasti kuitua ja kypsyvät esikypsennettyinä nopeasti. Kokeile riisin sijasta myös ohrahelmiä tai erilaisia ohra-viljasekoituksia, jotka päihittävät riisin moninkertaisesti niin maussa kuin terveellisyydessäkin.

Lue tunisialaisen kuskussalaatin ohje huhtikuun Demistä!

Julkaistu: 13.3.2014