Demi

Kaikki irti treenistä



Kaikki irti treenistä

Top 10: Unohda kesäkunto. Lue vinkit, joilla saat hyvän olon ja liikuntaharrastuksen vauhtiin.
Teksti Aino Salonen
Kuvat All Over Press

Näyttelijä-laulaja Ashley Tisdale treenaa usein muusikkokultansa Christopher Frenchin kanssa. Pari muun muassa patikoi ja käy kuntosalilla yhdessä.

1. Aloita uusi laji lempeästi.

Jos ponnistelet heti liian kovaa, lajiin tottumattomat lihaksesi voivat vihoitella. Kun muistat maltin, et menetä hermojasi uuteen harrastukseesi. Esimerkiksi lenkkeily alkaa pian sujua, kun aloitat sen tarpeeksi rauhallisesti. Vuorottele alkuun kävelyllä ja juoksulla. Puoli tuntia riittää aloittelijalle. Jos tunnet pistoa kyljessäsi, hiljennä vauhtia.

2. Lähde kävelylle.

Kevyt liikunta pitää yllä peruskuntoa ja on helppo sovittaa arkeen. Unohda hissi, auto ja bussi. Ota mallia Katy Perrysta. Laulaja tekee pitkiä kävelylenkkejä luonnossa ja kuuntelee samalla uutta musiikkia.

3. Älä kangistu kaavoihin.

Juokseminen pysyy jännittävänä, kun muistat vaihdella rutiinejasi, kuten reittiä, soittolistaa ja lenkin pituutta. Jos toistat aina samaa kuntosaliohjelmaa samoilla painoilla, lihaksesi tottuvat treeniin. Kunto kehittyy ja mielenkiintosi pysyy yllä, kun treenaat eri tavoin.

4. Liiku seurassa.

Treenitreffejä ei tule niin helposti peruttua, vaikka sohva kutsuisi enemmän kuin sali. Liikkuessa on myös kätevää vaihtaa kuulumisia kaverin kanssa. Lea Michele patikoi usein ystävien tai perheenjäsentensä kanssa. Myös treffeillä on helppo löytää puheenaiheita, kun samalla tekee jotain.

5. Treenaa ulkona.

Vampyyripäiväkirjojen Nina Dobrev treenaa kuvaustauoilla ulkoilmassa. Se kannattaa monestakin syystä. Saat esimerkiksi d-vitamiinia, rennon mielen sekä tehoa treeniin ilmanvastustuksesta ja epätasaisesta alustasta.

6. Kovenna välillä kierroksia.

Vauhdikkaan liikunnan aiheuttamat adrenaliinipiikit piristävät, mutta se myös rentouttaa ja auttaa sinua sietämään stressiä. Kokeile vaikka palloilu-, kamppailu- tai extremelajia.

7. Muista syvät lihakset.

Monessa lajissa treenataan pinnallisia lihaksia. Keskivartalon syvät lihakset takaavat muun maussa kauniin ryhdin. Ne pääsevät työhön esimerkiksi Lucy Halen suosimassa joogassa ja Emily VanCampin harrastamassa pilateksessa.

8. Laatu on tärkeämpää kuin määrä.

Liikkeiden tekeminen oikealla tekniikalla on tärkeää lajissa kuin lajissa. Siksi esimerkiksi kuntosalitreeni kannattaa aloittaa ammattilaisen ohjauksessa. Jos taas väsyt liikaa, se heikentää treeniäsi, kuten jalkapalloilija Joel Pohjanpalo ja valmentaja Sami Hyypiä muistuttavat. Liiasta treenaamisesta voi seurata myös ylikunto.

9. Syö säännöllisesti.

Kuntoilijan ruokavaliolla on väliä. Säännölliset ateriat auttavat jaksamaan treenatessa, ja lihaksesi tarvitsevat proteiinia kasvaakseen. Syö myös hitaasti sulavia hiilihydraatteja, kuten ruisleipää, ja hyvälaatuisia rasvoja, joita saat esimerkiksi pähkinöistä ja avokadosta.  Muista juoda myös runsaasti vettä. Herkkuja ei kannata syödä joka päivä, jos haluaa kasvattaa kuntoa.

10. Ilmaise itseäsi liikkeellä.

Liikunnan ei ole pakko olla vain hikistä urheilua. Esimerkiksi tanssi on myös tunteiden ilmaisua ja taidetta. Löydä oma tanssilajisi ja anna mennä.

Julkaistu: 3.6.2014