Demi

Iinapsin juoksukoulu: näin lenkkeilet oikein

Iinapsin juoksukoulu: näin lenkkeilet oikein

Iinaps-kanavan Iina paljasti Demiä varten parhaat juoksuvinkkinsä. Toisessa osassa lähdetään lenkkipolulle kokeilemaan oikeaa juoksutekniikkaa.
Teksti Ida Valpas
Kuvat YouTube
Mainos

Lue ensin Iinapsin juoksukoulun ensimmäinen osa: lenkkiin valmistautuminen.

Valitse sopiva tahti

  • Jos et ole harrastanut liikuntaa hetkeen, ota lenkillä rauhallisesti.
  • Valitse esimerkiksi aluksi parin kilometrin matka, josta juokset omaa tahtia 500 metriä. Kävele 200 metriä ja juokse taas 500 metriä, jos jaksat.
  • Lisää tempoa oman tuntemuksen mukaan joka lenkillä. Esimerkiksi Sports Tracker -sovelluksessa on helppo seurata kehitystä ja tallentaa harjoitus.

Miten jaksaisin juosta?

  • Alussa lenkkeily voi tuntua pahalta. Iinankaan juoksu ei aina suju, vaikka hän harrastaa yleisurheilua. Siksi kannattaa asettaa itselle tavoite. 
  • Päätä, että juokset vaikka kahden viikon päästä kaksi kilometriä putkeen. Seuraavaksi voit ottaa tavoitteeksi 2,5 kilometriä, sitten kolme.
  • Ota lenkille mukaan kaveri. Juostessa voi jutella ja matka sujuu nopeammin. Toinen voi myös polkea pyörällä vieressä.

Etsi sopiva juoksupolku

  • Juokse mieluiten pururadalla tai tien reunalla nurmikolla.
  • Asvaltti on tasaista ja siksi esimerkiksi nilkkaa ei nyrjätä yhtä helposti kuin pehmeässä maastossa. Vältä kuitenkin asvalttia, ellei sinulla ole hyviä juoksukenkiä. Kova maa ei tee hyvää jaloille, koska se voi aiheuttaa lihasvaurioita ja jalkojen lihakset tulevat kipeiksi.

Treenaa oikea juoksutekniikka

  • Jos juoksutekniikka on alusta asti väärä, sitä on vaikea korjata myöhemmin. Kiinnitä siis huomiota siihen, missä asennossa juokset.
  • Pidä olat rentoina ja lantio edessä.
  • Treenaa oikeaa hengitystekniikka. Katso ohjeet palleahengitykseen, niin et hengästy lenkillä heti.
  • Älä pompi tai laahusta juostessa. Siten jaksat lenkillä parhaiten etkä uuvu liian aikaisin.

Lenkin jälkeen

  • Jos olet aloittelija ja juokset kevyitä lenkkejä, et tarvitse loppuverryttelyä.
  • Aina kannattaa kuitenkin venytellä. Eniten hyötyä venyttelystä on silloin, kun teet sen muutaman tunnin kuluttua lenkistä.
  • Tee pitkiä venytyksiä, jotka kestävät noin puoli minuuttia.

Ohjeet ovat Iinapsin videolta.

Katso videolta niksit lenkkeilyn aloittamiseen:

Lisää aiheesta

Julkaistu: 23.10.2015