Demi

5 x lisää energiaa



5 x lisää energiaa

Näillä vinkeillä pysyt pirteänä myös vuoden pimeimpinä päivinä.
Teksti Veera Adolfsen
Kuvat 123rf

Tee jotain outoa

Herätys, kouluun, harrastamaan, tietokoneelle, suihkuun, nukkumaan. Syksyn mittaan rutiinit lujittuvat ja aikataulut toistuvat usein samanlaisina. Piristy tekemällä joka päivä jotain toisin kuin yleensä. Kulje eri reittejä sekä ympäristössä että ajatuksissasi. Aivot heräävät, kun pähkäilet uutta, oli se sitten banaaninutturan tai treeniliikkeen opettelua tai lataamasi sovelluksen testailua.

Jahtaa aurinkoa

Päivänvalo säätelee ihmisen unessa ja valveilla olemisen rytmiä, joten jatkuva pimeys tekee varsinkin heräämisestä tuskaista. Pimeiden kuukausien aiheuttamasta uupumuksesta eli kaamosväsymyksestä kärsii noin neljäsosa suomalaisista. Maksimoi auringonvalo elämässäsi: valitse luokassa ikkunapaikka ja koeta olla nukkumatta viikonloppuisin valoisan ajan yli. Muista myös d-vitamiini! Tarvitset talvisin  sitä purkista 10 mikrogrammaa päivässä.

Kohtaa talvi

Brittitutkimuksen mukaan jo viisi minuuttia ulkoilua puistossa tai metsässä parantaa mielialaa. Lisäksi ulkona oleminen kohottaa itsetuntoa. Jos olo on koulupäivän aikana nuutunut, mene hetkeksi ulos. Ota aurinkoselfie, kävele korttelin ympäri tai järjestä kavereidesi kanssa kymmenen minuutin pikadisko koulunpihalla. Jos kylmä inhottaa, iloitse siitä, että sen ansiosta piristyt vieläkin enemmän.

Torku  tehokkaammin

Harmi ettei kouluissa ole vielä perustettu lepohuoneita torkkujia varten, kuten joillain työpaikoilla. 15–20 minuutin pikapäiväunet virkistävät ja lisäävät opiskelutehoa merkittävästi. Ole tarkka kellon kanssa, sillä pidemmiltä unilta herätessä olo on unitutkijoiden mukaan entistä väsyneempi. Käy koulun jälkeen pitkällesi rauhalliseen paikkaan, laita puhelin äänettömälle ja aseta herätys 20 minuutin päähän.  Kellon soidessa pomppaa heti pystyyn. Varsinaiset supervoimat saat, jos olet juonut kupin kahvia juuri ennen torkkuja.

Lataa vesivahti

Vedenjuonti voi piristää yllättävän paljon. Jos se tahtoo unohtua, testaa ilmaista Plant Nanny -kännykkäsovellusta (iOS, Android ja Windows). Siinä istutetaan söpö kasvi, jota saa kastella aina, kun juo itse vettä. Sovellus laskee vedentarpeesi (noin 1,5 litraa päivässä) ja lähettää muistutusviestejä, kun kasvisi ja sinä käytte janoisiksi. Liian vähäisestä juomisesta seuraava nestehukka oireilee esimerkiksi päänsärkynä ja väsymyksenä. Jos elimistösi ei saa tarpeeksi vettä, se ei yksinkertaisesti jaksa toimia täydellä teholla.

Eikö riitä? Lue myös:

Julkaistu: 15.12.2014