Demi

3 x tarpeeksi unta



3 x tarpeeksi unta

Demi selvitti vastaukset kolmeen yleiseen unikysymykseen. Lisää vastauksia uniongelmiin löydät maaliskuun Demistä.
Teksti Hanna Sola
Kuvat Satu Kettunen

Voiko univelat kuitata nukkumalla päiväunet tai ekstrapitkään viikonloppuisin? Kyllä voi, jos univelka ei ole ehtinyt muodostua liian suureksi. Asiasta tiedetään vielä vähän, joten tarkkoja  tuntimääriä on vaikea antaa. Tuoreessa kokeessa nuoret miehet nukkuivat vain neljä tuntia yössä viitenä yönä peräkkäin. Sitten he saivat nukkua kaksi yötä kunnolla. Monet kehon toiminnot, kuten flunssalta suojaava vastustuskyky, eivät ehtineet palautua siinä ajassa normaaleiksi.

Vaikuttaako virkeyteen se, mihin aikaan nukkuu? Nukkumaan olisi hyvä mennä illalla ennen puoltayötä, jolloin kehon lämpötila viilenee ja elimistö valmistautuu uneen. Kehon luontaista viilenemistä kannattaa tukea sillä, ettei esimerkiksi tee hikitreeniä juuri ennen nukahtamista. Päivällä nukkuminen ei virkistä samalla lailla, koska keho on tuolloin aktiivinen eikä unesta saa parasta hyötyä.

Moni hoitaa nukkumisvaikeuksia ”yöhormoni” melatoniinilla, jota saa apteekista ilman reseptiä. Onko siitä haittaa? Melatoniini ei ole ole unilääke. Se säätelee sisäistä kelloamme, eli se voi helpottaa nukahtamista esimerkiksi aikaeron korjaamiseksi. Sillä voi yrittää hoitaa unettomuuttakin, mutta tulokset voivat olla laihat. Melatoniinin haitoista ei ole vielä tarkkaa tietoa. Sen ei ole todettu kehittävän riippuvuutta eikä sillä ole ainakaan lyhytaikaisessa käytössä sivuvaikutuksia, joten se on turvallisempi vaihtoehto kuin perinteiset unilääkkeet eli bentsodiatsepiinijohdannaiset.

Asiantuntija: unitutkija Tarja Stenberg Helsingin yliopiston biolääketieteen laitokselta

Lähde: Terveyskirjasto

Lue lisää uniongelmista ja niiden ratkaisuista maaliskuun Demistä, joka ilmestyy 20.2.

Julkaistu: 17.2.2014