Opiskelu ja työ
Demi

3 x keskity paremmin

3 x keskity paremmin

Demi neuvoo: Opi nauttimaan hetkestä, ja aivosikin toimivat paremmin. Näin tapahtuu, kun treenaat keskittymistä. Jopa kynsien lakkaus voi auttaa sinua oppimaan.
Teksti Päivi Lehtomurto
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto
Mainos

Pystyt keskittymään yhteen asiaan keskimäärin seitsemän sekuntia. Se on suunnilleen saman verran kuin näiden kahden virkkeen lukeminen kestää. Nyt ajatuksesi luultavasti jo harhailevat.

Olemme jatkuvasti jonkin ruudun äärellä, eikä kuvilta, teksteiltä ja ääniltä saa hetken rauhaa. Kännykät ja netti ovat tehneet meistä höseltäjiä, teemme koko ajan vähän kaikkea. Se on sääli, koska keskittymiskykyä tarvitaan muuallakin kuin koulussa: Kun osaa keskittyä, pystyy nauttimaan hetkestä. Tarkkaavainen ihminen osaa tulkita muiden pieniä eleitä ja on taitava ihmissuhteissa. Näillä nikseillä parannat keskittymiskykyäsi.

1. Huijaa aivojasi

Mihin tahansa asiaan uppoutuminen parantaa keskittymiskykyä. Erityisen hyvin toimii sellainen liikunta, jossa keskittyminen ei saa herpaantua. Osallistu vaikka house-tanssikurssille tai käy jumpassa, jossa tehdään vaikeita liikesarjoja.

Mielihyvän tilassa ovat vallalla viisaus ja luovuus, ja silloin syntyvät yleensä parhaat ideat ja päätökset. Voit yrittää huijata luovan tilan esiin tekemällä asioita, joista sinulle tulee hyvä mieli. Kuuntele esimerkiksi jotain suosikkibiisiäsi, jossa on rauhallinen rytmi. Jos haluat tehostaa vaikutusta, laula mukana eläytyen täysillä.

2. Pidä tauko

Höseltäjän on tärkeää huolehtia aivojen otsalohkon hyvinvoinnista. Sillä alueella käsittelet ajatuksia, teet päätöksiä ja suuntaat tarkkaavaisuutta. Otsalohkon toimintaa voi tehostaa aerobisella liikunnalla, joka lisää aivojen verenkiertoa. Lähde siis vaikkapa juoksulenkille tai uimaan.

Moni höseltäjä kuvittelee saavansa paljon aikaiseksi tehdessään useita asioita samanaikaisesti, mutta oikeasti monen asian tekeminen yhtä aikaa on myytti. Kun luulemme keskittyvämme moneen asiaan, tarkkaavaisuus vaihtelee asiasta toiseen. Oheistoiminta tekee uuden oppimisesta ja muistamisesta hankalaa. Kokeisiin lukeminen Facebookia vilkuillen siis on ajanhukkaa. On tehokkaampaa lukea 15 minuutin pätkissä ja palkita itsensä 5 minuutin tauolla. Tauko on tehokkain silloin, kun keskityt asiaan, joka vaatii toisentyyppistä paneutumista kuin kouluhommat. Lakkaa siis vaikka tauolla kyntesi.

3. Meditoi eli rauhoitu hetki

Yksi syy ihmisten huonontuneeseen keskittymiskykyyn on Google. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kysymyksen kuullessasi sinäkin saatat pohtia vastauksen sijaan sitä, mistä tiedon löytää. Tällainen ajatusmalli tekee esimerkiksi kouluaineen kirjoittamisesta hankalaa, sillä jatkuva tiedonhankinta häiritsee ajatustyötä ja tietojen yhdistelyä.

Ajatusten poukkoilua voi hillitä meditoimalla.  Jo viiden minuutin meditointi katkaisee ajatusten poukkoilun.Meditointi ei vaadi välttämättä kursseja eikä se ole mitään huruilua. Kyse on siitä, että yrität unohtaa hetkeksi ihan kaiken muun ja keskityt tähän hetkiin. Istu selkä suorana ja hengitä hitaasti sisään ja ulos nenän kautta. Sulje silmäsi ja keskity hengityksen rytmiin. Jos ja kun ajatuksesi karkailee, ohjaa se tyynesti mutta päättäväisesti takaisin hengittämiseen.

Meditointi ei ole uusi keksintö. Kaikissa vanhoissa kulttuureissa on jokin meditatiivinen rituaali. Ehkäpä resepti esi-isiemme rautaiseen keskittymiskykyyn on simppeli: kun pään välillä tyhjentää, sinne mahtuu myös uusia ajatuksia.

Artikkeli on lyhennetty jutusta, joka on julkaistu Demissä 12 / 2011.

Lue Demin opon vinkit kokeessa menestymiseen. Pätee yhtä lailla koeviikkoon kuin pääsykokeisiin.

Julkaistu: 12.11.2014