Demi

3 x apua koulustressiin

3 x apua koulustressiin

Kun aika ja energia eivät tunnu riittävän kaikkeen, karsi turhasta ja lisää hupia.
Teksti Päivi Poutiainen
Kuvat All Over Press
Mainos

1. Käytä kalenteria vapaallakin, ainakin jos sinulla on paljon harrastuksia. Kun samassa kalenterissa on koeviikot, treenit ja muut menot, asiat eivät kasaudu yllättäen. Näin pystyt ajoittamaan ylimääräiset menot sellaisille viikoille, jolloin koulussa on rentoa. Siten reissuihin ehtimisestä, kavereiden tapaamisista tai muista kivoista asioista ei tule ylimääräistä stressiä.

2. Jaottele aikaa vievät asiat ryhmiin. Mieti, mikä on elämässäsi:

  • A) kiireellistä ja tärkeää,

  • B) ei kiireellistä mutta tärkeää,

  • C) tärkeää mutta ei kiireellistä,

  • D) ei tärkeää eikä kiireellistä.

A-ryhmän asiat vaativat huomiota, mutta niitä ei saa olla liikaa. B auttaa sinua lataamaan akkuja, joten järjestä sille aikaa. C:n voit tehdä myöhemminkin, joten älä huolehdi siitä nyt. D tukkii turhaan aikataulusi. Listaus auttaa keskittymään olennaiseen ja antaa elämään hallinnan tunnetta.

3. Hassuttele ja ole luova. Kun lisäät elämääsi luovia hetkiä, rentoudut ja stressi vähenee. Naura kavereiden kanssa vedet silmissä, osallistu näytelmään, hulluttele pikkusisarusten kanssa tai uppoudu vaikka mielenkiintoiseen peliin. Luova toiminta ikään kuin varastaa aivosi hetkeksi stressiltä, jolloin ikävien asioiden ajatteluun ei jää mahdollisuutta.

Lue myös: Hallitse koulustressiä

Julkaistu: 9.3.2015