Demi

21 tapaa lievittää esiintymisjännitystä



21 tapaa lievittää esiintymisjännitystä

Kun esitelmä tai puhe jännittää, esiintyjän selviytymispakkaus pelastaa tilanteen. Vinkkejä voi soveltaa myös muihin jännittäviin tilanteisiin.
Teksti Anna Karjalainen
Kuvat Satu Kettunen

ENNEN ESITELMÄÄ

1. Valitse aihe, josta olet oikeasti kiinnostunut.

2.  Käy mielessä läpi onnistunut esitelmä: alku, keskikohta ja loppu. Onnistunut mielikuva automatisoituu ja siirtyy tositilanteeseen.

3.  Lue esitelmä yhden kerran koeyleisön edessä. Yliharjoittelu tekee esityksestä yleensä jäykän.

4. Juo edeltävänä iltana vihreää teetä. Sen teaniini rauhoittaa hermojärjestelmää.

5. Rentouta lihakset saunassa. Varsinkin niska- ja hartiaseutu on syytä lämmitellä kunnolla, jotta esitys pysyy ryhdikkäänä ja hengitys kulkee tasaisesti.

6. Valitse aamulla päällesi vaatteet, joissa olosi on itsevarma mutta turvallinen.

7.  Laadukas meikkivoide peittää punastumista, jos se häiritsee sinua.

8. Haukottele antaumuksella esitysaamuna. Se laskee aivojen lämpötilaa ja saa ne toimimaan tehokkaasti.

9. Katso takuuhauska YouTube-video ennen h-hetkeä. Kunnon hörönauru vapauttaa stressihormoneja.

10. Luo silta helpottumiseen miettimällä, mitä ihanaa teet esiintymisen jälkeen.

ESITYKSEN AIKANA

1. Esiinny ensimmäisenä, niin jännitys ei ehdi kasvaa liian suureksi.

2. Mielikuva viileästä vedestä, kuten avantouinnista, rauhoittaa pintaverenkiertoa ja hillitsee punastumista. 

3. Nojaa johonkin tasaiseen, kuten seinään. Se laukaisee lihasjännitystä ja estää käsien tärinän. Esitelmäpaperin voi myös tukea pahvilla.

4. Pyydä kaveria istumaan lähellesi. Jos meinaat jäätyä tilanteessa, hän voi vaikka iskeä silmää tai irvistää sinulle.

5. Kerro yleisölle avoimesti, että sinua jännittää. Avoimuus purkaa turhaa jännitettä sinun ja kuulijoiden väliltä.

6. Kysy aluksi kysymys esitelmäsi aiheesta. Se lämmittää kuulijat ja siirtää huomion pois sinusta. Voit valmistelemalla myös PowerPoint-esityksen, johon yleisö voi keskittyä sinun sijastasi.

7. Liiku esityksen aikana. Kun verenkierto lähtee liikkeelle ja hengitys kunnolla käyntiin, olosi rentoutuu. Vältä kuitenkin häiritsevää sahaamista edestakaisin.

8. Pidä reippaita taukoja. Hidas puhe syventää jännittynyttä pintahengitystä, estää puheen katkeamisen ja pyörrytyksen tunteen.

9. Ole oma itsesi. Katso yleisöä silmiin tai takaseinään. Pidä käsiäsi niin kuin sinusta parhaimmalta tuntuu. Kun sinä olet tyytyväinen, myös yleisö on tyytyväinen.

10. Jos joku jäi esitelmässäsi mietityttämään, kysy myöhemmin palautetta opettajaltasi.

+ Tyttöjenilta, kilo karkkia tai uusi appsi. Palkitse itsesi aina haastavan esiintymisen jälkeen!

Julkaistu: 22.7.2014