Demi

20 nerokasta tapaa syödä enemmän kasviksia

20 nerokasta tapaa syödä enemmän kasviksia

Näiden hittireseptien ja vinkkien avulla ujutat puoli kiloa kasviksia lempiherkkujesi sekaan.
Teksti Aino Salonen
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus
Mainos

1. Piilota kakkuun

Oi, tämän herkullisemmin vihanneksia ei voi syödä! Porkkanakakku on toimiva klassikko, mutta myös kesäkurpitsa ja punajuuri soveltuvat loistavasti leivontaan. Kokeile esimerkiksi Wicked sweet kitchen -blogin porkkanakuppikakkuja tuorejuustokuorrutteella, Chocochili-vegaaniblogin suklaa-kesäkurpitsaruutuja tai Vanelja-blogin suklaa-punajuurikakkua.

2. Korvaa juusto avokadolla

Viipaloi tai muussaa leivälle levitteen tai juuston sijaan täyteläistä avokadoa. Mausta halutessasi esimerkiksi sitruunamehulla, suolalla ja pippurilla. Voit kokeilla myös avokadohummusta tai guacamolea.

3. Surauta vihersmoothie tai -mehu

Jos salaatin rouskutus ei huvita, ujuta lehtivihreää smoothieen tai mehuun. Esimerkiksi pinaatti ja lehtikaali sopivat täydellisesti blenderiin. Lisää joukkoon jotain makeaa, kuten omenaa, avokadoa, mangoa, ananasta tai banaania, niin lopputulos ei maistu liian terveelliseltä.

4. Lusikoi banaanipehmistä

Taivaallista jäätelöä syntyy, kun pakastat banaanipaloja, annat niiden sulaa hetken huoneenlämmössä ja soseutat palat blenderissä tai sauvasekoittimella. Voit soseuttaa sekaan myös jäisiä mansikoita, vadelmia tai mustikoita. Jos et halua marjaista jäätelöä, mausta banaanipehmis tuoreella mintulla ja limellä tai maapähkinävoilla. Myös Nutellasta ja banaanista syntyy ihanaa jäätelöä:

 

5. Herkuttele mehujäillä

Valmista kauniita mehujäitä kokonaisista marjoista ja hedelmistä.

6. Paista trendisipsejä

Superterveellisiä lehtikaalisipsejä ei hehkuteta turhaan. Pese noin 200 g lehtikaalia. Leikkaa isot lehtiruodit pois ja paloittele lehdet isoiksi suupaloiksi. Pyörittele paloihin 2 rkl oliivi- tai avokadoöljya ja ½ tl suolaa. Jos haluat, mausta sipsit myös hyppysellisellä mustapippuria tai chili- tai paprikajauhetta. Paista 10 minuuttia 175-asteisen uunin keskitasolla ja kääntele sipsejä välillä. Jos lehtikaali ei kolahda, kokeile juuressipsejä tai -ranskalaisia.

7. Kokeile jogurttijätskiä

Marja-jogurttijäätelöön tarvitset vain pakastemarjoja, vaniljajogurttia ja hunajaa.

8. Kokkaa herkkulasagnea

Vaihda lasagnelevyt pitkulaisiin munakoiso- tai kesäkurpitsaviipaleisiin.

9. Leivo banaanilettuja

Kun kaipaat ylellistä aamupalaa, tee banaanilettuja. Eeva Kolun blogeista löydät hittireseptin vain banaanista ja kananmunasta mutta myös täyttävämmät banaaniletut kaurahiutaleilla ja maapähkinävoilla. Ihanan eksoottisen maun saat, kun paistat banaaniletut kookosöljyssä. Tarjoa letut esimerkiksi tuoreiden marjojen tai marjasoseen ja rahkan tai turkkilaisen jogurtin kanssa. Jos kaipaat makeutta, valuta päälle hunajaa tai vaahterasiirappia.

10. Viipaloi pikajälkkäri

Sivele banaani- tai omenaviipaleille maapähkinävoita.

11. Järjestä tortillakestit

Kokoa täytteet vehnätortillan sijaan rapealle salaatinlehdelle.

12. Anna kukkakaalille siivet

Jos rakastat uppopaistettuja kanansiipiä, kokeile Lunni leipoo -blogin kukkakaalisiipiä.

13. Uudista pitsa

Netistä löytyy roppakaupalla ohjeita, joilla voi tehdä pitsapohjataikinan esimerkiksi bataatista, pinaatista tai kukkakaalista. Jos sinua laiskottaa, kypsennä uunissa minipitsoja, joiden pohjina toimivat kesäkurpitsa- tai munakoisoviipaleet.

14. Dippaa omenoita

Tee herkullisia karamelliomenoita. Dippaa omenat suolattuun kinuskiin ja koristele esimerkiksi pähkinärouheella.

15. Yllätä kakulla

Supersuosittu vesimelonikakku on raikas vaihtoehto perinteiselle täytekakulle.

16. Väärennä riisi

Jos perusriisi haukotuttaa, kokkaa parsakaali- tai kukkakaaliriisiä. Raasta kaali tai hienonna se tehosekoittimella. Paista pannulla öljyssä pehmeäksi tai kypsennä peitettynä mikrossa ilman nestettä ja mausta haluamallasi tavalla.

17. Haukkaa burgeria

Korvaa vaihtelun vuoksi hampurilaisen sämpylä tai pihvi uunissa paahdetuilla bataatti- tai munakoisokiekoilla. Somehitiksi nousseen bataattiburgerin reseptin löydät gluteenitonta ruokaa kokkaavan Emmi-Liia Sjöholmin Torkkuja ja nokkosia -blogista.

18. Päivitä popparit

Uskomatonta mutta totta: trendikkäästä kukkakaalista tulee kuin popcornia, kun sen pilkkoo ja paahtaa öljyn ja suolan kera uunissa noin puoli tuntia 200 asteessa. Juustofani lisää joukkoon parmesaanijuustoa.

19. Tikuta herkkuja

Herkkuvartaisiin voi pujottaa marjoja ja hedelmäpaloja.

20. Huijaa spagetilla

Suikaloi kesäkurpitsasta spagettia, kun haluat vaihtelua pastalle. Voit syödä kesäkurpitsapastan raakana tai kuumentaa suikaleita hetken paistinpannulla. Et edes huomaa eroa lempikastikkeesi seassa!

Kokeile lisää terveellisiä reseptejä:

 

Kokeilitko Demin reseptiä? Tägää kuvasi #demiherkku!

Julkaistu: 1.10.2015