Demi

15 x lausetta, jotka taikovat kadonneen treenimotivaatiosi takaisin



15 x lausetta, jotka taikovat kadonneen treenimotivaatiosi takaisin

Jos liikuntamotivaatio on hukassa, nämä inspiroivat sitaatit saavat sen syttymään. Kohta et malta odottaa, että pääset taas treenaamaan.
Teksti Johanna Keponen
Kuvat All Over Press

Laulaja Ellie Goulding rakastaa urheilua melkein yhtä paljon kuin musiikkia.

1. Toiveista tulee totta, kun aloitat nyt

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, mutta vasta tehty on oikeasti tehty. Oletko esimerkiksi haaveillut aina oppivasi tanssimaan kuin Beyoncé? Ehkä olet jo tutkinut tanssikoulujen tuntivalikoimaa? Ilmoittaudu rohkeasti mukaan. Alkeistunneilla et tarvitse aikaisempaa kokemusta. Jos olet epävarma siitä, mikä laji olisi paras, monia tunteja voi kokeilla kertamaksulla.

2. Vuoretkin ylitetään askel kerrallaan

Eikö hulluna huhkiminen innosta? Kaikkien ei tarvitse olla salil eka salil vika -tyyppejä. Hyötyliikunta, kuten reipas kävely, on loistava tapa pitää peruskuntoa yllä. Päivässä pitäisi ottaa ainakin 10 000 askelta. Määrä voi tuntua suurelta, mutta vartin kävely kauppaan tai kaverille kasvattaa lukemaa nopeasti. Ulkona liikkumista kannattaa kokeilla näistä syistä.

3. Vähän on enemmän kuin ei mitään

Kynnys lähteä liikkeelle madaltuu, kun et ajattele, että jokaisen treenin pitäisi olla täydellinen suoritus. Sworkit Lite -sovelluksella voit valita harjoituksen keston viidestä minuutista ja tuntiin. Halusitpa treenata pilatesta tai nostaa kunnolla sykettä, sovellus luo treeniohjelman haluamallesi ajalle. Liikkeet näet videolta, ja voit koostaa niistä myös oman treenin. 

4. Hiki on luonnon glitteriä

Hengästyminen ja hikoilu kuuluvat treenatessa asiaan. Ne kertovat, että elimistösi auttaa sinua jaksamaan ja toimii niin kuin sen kuuluu. Älä siis jätä treeniä väliin, koska ajattelet näyttäväsi tyhmältä! Jos ryhmässä puuskuttaminen ei ole sinun juttusi, kokeile YouTubesta löytyviä kotitreenejä. Kokosimme niistä parhaat tähän juttuun. 

5. Ole itsepäinen tavoitteissasi ja joustava menetelmissäsi

Olipa päämääräsi mikä tahansa, aina välillä sen saavuttaminen tuntuu hankalalta. Vaihtele silloin treeniohjelmaa tai testaa toista lajia. Tärkeintä on, että treenaat itsellesi mieluisella tavalla. Motivaatio pysyy yllä, kun ei pakottaudu treeneihin hampaat irvessä.

6. Olet vain yhden treenin päässä hyvästä olosta

Elimistösi tuottaa liikunnan jälkeen endorfiineja, jotka saavat olosi tuntumaan ihanalta. Taputa itseäsi olalle, sillä teit kehollesi palveluksen. Liikunta parantaa muun muassa vastustuskykyäsi eli saa sinut pysymään terveenä, nukkumaan hyvin ja tuntemaan olosi energiseksi. Virkeyttä saa myös näillä vinkeillä.

7. Kyllä kehittymiselle, ei täydellisyyden tavoittelulle

Älä aloita urheilua liian rankasti vaan kuuntele kehoasi. Esimerkiksi monista jumppaliikkeistä on olemassa kevyempi vaihtoehto. Aloita kevyesti ja lisää vaikeusastetta vähitellen. Treenin jälkeen ei kuulu tuntua siltä, että haluaisi tuupertua maahan.

8. Kuulokkeet korvilla, vauhti päällä

Kokoa suosikkibiiseistäsi soittolista, jota saat kuunnella vain lenkillä tai salilla. Musiikki houkuttelee lähtemään liikkeelle, ja aika menee kuin siivillä. Villi tanssituokio omassa huoneessa käy myös loistotreenistä.

9. Ammattilainenkin oli joskus aloittelija

Etkö osu liikuntatunneilla palloon tai jäätkö juoksuradalla luokkakaveriesi jalkoihin? Älä revi heti pelihousujasi. Kaikki eivät loista samoissa jutuissa. Anna keholle ja mielelle aikaa tottua uuteen lajiin äläkä vertaa itseäsi muihin.

10. Kehosi ei pysy käynnissä ilman polttoainetta

Palautuminen on kunnon kehittymisen kannalta yhtä tärkeää kuin itse liikunta. Nuku siis 8–9 tuntia ja syö noin viidesti päivässä. Älä jätä aamupalaa välistä, ja kokeile vaikka herkullista granolaa jogurtin kanssa.  Palkitse treenin jälkeen itsesi jääkaapissa odottavalla välipalalla, kuten smoothiella tai tuorepuurolla.

11. Harjoittelu ei tule helpommaksi. Sinusta vain tulee vahvempi

Cooperin testi kestää aina 12 minuuttia, mutta ensi vuonna sinä jaksat ehkä jo juosta pidemmälle. Motivaatio pysyy yllä, kun sinulla on tavoite. Leuanveto, spagaatti, kymmenen kilometrin lenkki vai haluamasi pelipaikka – mieti, missä haluat kehittyä.

12.  Motivaatio saa sinut aloittamaan, rutiini jatkamaan

Mieti, miten luot liikunnasta helpon rutiinin. Päätä urheilla niinä päivinä, kun pääset aikaisin koulusta. Pakkaa treenikassi valmiiksi illalla, jotta voit käydä esimerkiksi koulun läheisessä uimahallissa. Tai ota tavaksi levittää jumppamatto television tai tietokoneen eteen ja venyttele samalla, kun katsot lempiohjelmaasi tai esimerkiksi Demin suosikkitubettajien videoita. 

13. Tunnin treeni on 4 prosenttia päivästäsi

Haluaisitko aloittaa lenkkeilyn, mutta tuntuu, ettei ole aikaa? Tee kaksi asiaa kerralla: Lähde lenkille ystävän kanssa, jotta voitte vaihtaa kuulumiset juostessa. Kun on sopinut treenitreffit, on myös vaikeampi luistaa liikunnasta. Jos haluaisit kuvata upeita maisemia Instagramiin, hölkkää hienoa reittiä tai auringonlaskun aikaan. Saat hyvän intervallitreenin, kun hidastat vauhtia napatessasi otoksia ja kiihdytät kuvan ottamisen jälkeen. Lue myös juoksuvinkit aloittelijalle.

14. Muista, mitä olet saavuttanut

Kehitys ei tapahdu yhdessä yössä. Et ehkä löytänyt kaikkia rasteja suunnistuskisassa mutta selvisit maaliin eksymättä. Ole ylpeä taidoistasi ja siitä, kuinka pitkälle olet jo päässyt.

16. Usko, että pystyt mihin vain

Sinä olet tärkein valmentajasi. Muista tsempata itseäsi ja kerää ympärillesi ihmisiä, jotka kannustavat sinua. Kuvittele hurraava väkijoukko taustalle, kun potkaiset pallon maaliin tai hyppäät ratsastaessa esteen yli. Saavutat vaikka mitä, jos vain itse uskot niin.

Lue myös

Julkaistu: 28.12.2015