Demi

12 tapaa saada nukutuksi enemmän

12 tapaa saada nukutuksi enemmän

Väsyttääkö sinua 24/7? Se ei ole merkki laiskuudesta vaan luultavasti siitä, että olet viettänyt liian vähän aikaa sängyssä. Näin ehdit nukkua tarpeeksi.
Teksti Jenni Uusilehto
Kuvat Nordisk Film
Mainos

Kun univelkaa kertyy, olo on kuin zombilla. Tämä juttu auttaa, jos haluat tuntea olosi enemmän Warm Bodies -elokuvan Julian (Teresa Palmer) kuin R:n (Nicolas Hoult) kaltaiseksi.

1. Houkuttele väsymystä

Unirytmi siirtyy 1–2 tunnilla myöhemmäksi jossain vaiheessa nuoruutta, kouluaamut eivät.  Siksi joudut näkemään vähän vaivaa, jotta ehdit nukkua tarpeeksi. Tarvitset unta yhdeksän tuntia joka yö ja hikisen treenaamisen tai stressaavan koeviikon jälkeen enemmän. Jo tunnin nipistys yöunista saa olon tokkuraiseksi.

2. Skippaa iltapäivä-ed

Kofeiini voi lykätä nukahtamista. Jos juot kahvia tai energiajuomia, tee se aamupäivällä. Ihmiset sietävät kofeiinia eri määriä. Jos huomaat iltateen aiheuttavan sängyssä pyöriskelyä, vaihda se vaikka kofeiinittomaan rooibokseen. 

3. Pidä hauskaa päivällä

Tee kivoja juttuja heti koulun jälkeen, niin maltat nukkua yöllä.

4. Treenaa tarpeeksi ajoissa

Liikunta parantaa unenlaatua. Nukahtamisen kannalta treeni kannattaa tehdä viimeistään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kokeile vaikka hauskaa  kotitreeniä.

5. Ota illalla rentouttava lämmin suihku

 

6. Syö iltapala, josta tulet kylläiseksi muttet ähkyyn

Testaa esimerkiksi bloggaajien terveellisiä välipalaideoita.

7. Tee jotain rauhoittavaa

Lue lehtiä tai kirjaa tai kuuntele musiikkia. Vältä iltaisin sellaista tekemistä, joka saa sinut kiihtymään tai innostumaan.

7. Säädä patterit viileälle tai tuuleta huone

Kehosi nukahtaa parhaiten viileässä huoneessa. Se ei tarkoita, että sinun tarvitsisi palella. Vedä jalkaan vaikka villasukat, kääriydy peiton alle nautiskelemaan raikkaasta ilmasta.

8. Viihdy pimeässä

Sulje verhot ja himmennä valaistusta. Myös silmälaput auttavat nukahtamaan.

9. Karta sinistä valoa

Jos olet iltasurffailija, lataa koneelle F.lux-sovellus, joka muuttaa näytön värisävyä lämpimämmäksi iltaisin. Myös puhelimelle on vastaavia sovelluksia. Kokeile Androidille Lux Auto Brightnessia

10.  Jos heräät yöllä, käännä kylkeä

Yritä olla miettimättä koulujuttuja äläkä säntää tarkistamaan, onko ihastuksesi vastannut viestiisi. Houkutus selailuun pienenee, kun pidät puhelimen äänettömällä ja näytön alaspäin. Jos sinulla on murheita, ei kannata kärsiä niistä yksin vaan juttele niistä jollekulle.

11. Pelasta tilanne nokosilla

Jos et ehtinyt nukkua tarpeeksi edellisenä yönä, saatat tarvita päiväunia. Ihmisen vireystaso laskee iltapäivällä kello 13–16. Jos ulkoilu, veden juominen tai välipala, kuten jogurtti ja granola, ei piristä tarpeeksi, silloin on täydellinen aika supertorkuille.

12. Kuittaa univelat mahdollisimman pian

Univelan voi kuitata vain nukkumalla. Yritä nukkua ekstratunteja jo seuraavana yönä sen sijaan, että odotat viikonloppuun asti. Niin pysyt skarppina koko viikon.

Asiantuntija ja lähteet: Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija ja psykologian tohtori Erkki Kronholm. terveyskirjasto.fi ja tervekoululainen.fi.

Lue myös

Julkaistu: 30.10.2015