Mainos

Black Fridayn huonot puolet

Bongasitko Black Friday -tarjouksen? Mieti kahdesti ennen kuin shoppailet

Monissa liikkeissä on perjantaina 25.11. Black Friday -tarjouksia. Samaan aikaan vietetään Älä osta mitään -päivää. Kumpaan sinä osallistut?
Black Friday Harajukussa

Tokion Harajukussa vaatekauppa on valmistautunut alennusmyynteihin.

Tee pieni testi:

Katso puhelintasi. Pystytkö soittamaan ja somettamaan sillä?

Seuraavaksi mieti vaatekaappisi sisältöä. Keksitkö eri asukokonaisuuden viikon jokaiselle päivälle?

Jos vastasit molempiin kyllä, ei sinun todennäköisesti tarvitse shoppailla tänäänkään mitään sen suurempaa. Silti moni kauppa on asiasta eri mieltä, koska perjantaina 25.11. on Black Friday, jolloin lukuisat liikkeet houkuttelevat asiakkaita alennuskampanjoilla.

Mikä ihmeen Black Friday?

Black Friday on Yhdysvalloista muualle maailmaan levinnyt alennuspäivä. Yhdysvalloissa Black Friday on kiitospäivää seuraava päivä, joka käynnistää loppuvuoden vilkkaan kaupankäynnin. Tyypillisesti Black Fridayn alennetut hinnat ovat koskeneet etenkin elektroniikkatuotteita. Kuluttajat ovat jonottaneet elektroniikkaliikkeen edessä yön yli teltoissa, vaikka eivät edes tiedä, mitä tarjouksia liikkeessä on.  

Viime vuosina Black Fridayta tai suomalaisittain mustaa perjantaita on alettu viettää myös Suomessa. Osa kaupoista on pitkittänyt tarjouspäivää jopa Black Friday -viikoksi.

Roimat alennushinnat saattavat kuulostaa houkuttelevilta, mutta kulutushysteriaa lietsoviin alennuspäiviin kannattaa suhtautua varauksella.

Miksi aleshoppailu ei välttämättä kannata?

Alennuspäivien mainoskampanjat ovat tehokkaita, ja kuluttajille luodaan tarpeita, jotka eivät ole todellisia. Halpa uusimman mallin mukainen puhelin kiinnostaa monia, vaikka nykyinen kännykkä olisi ihan hyvä ja toimiva. ”Ostin, kun halvalla sain” -taktiikka voi johtaa siihen, että kaapit pullistelevat turhaa tavaraa.

Olet ehkä kuullut jonkun puolustelevan shoppailemistaan sanomalla, että tuotteiden ostaminen tukee yhteiskunnan talouskasvua ja työpaikkojen säilymistä. Totuus ei kuitenkaan ole ihan niin yksiselitteinen.

Ensinnäkään talouskasvu ei tarkoita automaattisesti, että ihmiset yhteiskunnassa voisivat hyvin. Toisekseen kierrätys, tavaroiden korjaaminen ja paikallisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen työllistää ihmisiä enemmän kuin massatuotanto, esittää Luontoliitto.

Osallistu Älä osta mitään -päivään

Luontoliitto koordinoi Älä osta mitään -päivää, jota vietetään samana päivänä kuin Black Fridayta. Teemapäivä tarkoituksena on haastaa jokaista miettimään omaa kululutuskäyttäytymistä ja sen vaikutusta ympäristöön: Mitä oikeastaan ostamme ja miksi? Mietimmekö ostamiemme tuotteiden alkuperää, ja mitä väliä sillä on?

Joten ennen kuin ryntäät kauppoihin tai klikkaat ostoksen nettikaupan koriin, puntaroi, millainen on oma arvomaailmasi kuluttajana. Saatat oivaltaa, että skippaamalla shoppailupäivän tulet säästäneeksi paitsi rahojasi myös luontoa.

Lue lisää aiheesta: alaosta.fi. theblackfriday.com

 

Lue myös

Lisää juttuja

×

Selaimesi kaipaa päivityksen

Hei, uusi demi.fi on suunniteltu toimimaan moderneilla web-selaimilla. Suosittelemme päivättämään selaimesi uudempaan versioon. Halutessasi voit jatkaa omalla vastuullasi.