Mainos
Mainos
Mainos

Tentteihin valmistautuminen (yliopisto)

21.03.2017 01:37
(1/8)
Tarviin vinkkiä, miten tentteihin kannattaisi valmistautua yliopistossa. Oon jo vuosikausia tehny tenttejä/kirjatenttejä, mutta en kertaakaan ole saanu parasta arvosanaa, vaikka luen tentteihin ja kirjoitan muistiinpanoja kymmeniä tunteja. Pikkuhiljaa alkaa turhauttaa!!

Ainakin oon kuullu, että kannattaa miettiä mitä tenttijä voisi kysyä tentissä. Ei mitään käsitystä, miten tämä tehdään, koska kysymykset on harvoin sitä mitä olen etukäteen ajatellu (koska olen erikoinen?). Tenttivastausten kirjoittaminen on myös vaikeaa, koska en osaa hahmottaa, mitä kaikkea kysymyksen aiheeseen liittyvää vastaukseen kannattaa sisällyttää. En jaksaisi mitään romaania alkaa kirjoittaa.

Niin ja sitten... Jos tentteihin pitää lukea esim. kaksi kirjaa, tentissä on yksi kysymys molemmista kirjoista. Mun aivot ainakin tykkää sekoittaa kaiken mitä oon lukenu, enkä millään muista mitkä asiat oli toisesta kirjasta ja mitkä toisesta. Ja mikä järki? Eikö pointti ole osata ne asiat, eikä se mistä kirjasta tieto on peräisin? Sitten tähän lisätään vielä se ulottuvuus, että kirjat on englanniksi ja tentissä pitää vastata suomeksi, niin pitää vielä olla joku ammattikääntäjäkin siinä samalla.

Miten te valmistaudutte tentteihin? Millaisia arvosanoja ootte saanu teidän lukumenetelmillä?
Tarviin vinkkiä, miten tentteihin kannattaisi valmistautua yliopistossa. Oon jo vuosikausia tehny tenttejä/kirjatenttejä, mutta en kertaakaan ole saanu parasta arvosanaa, vaikka luen tentteihin ja kirjoitan muistiinpanoja kymmeniä tunteja. Pikkuhiljaa alkaa turhauttaa!!

Ainakin oon kuullu, että kannattaa miettiä mitä tenttijä voisi kysyä tentissä. Ei mitään käsitystä, miten tämä tehdään, koska kysymykset on harvoin sitä mitä olen etukäteen ajatellu (koska olen erikoinen?). Tenttivastausten kirjoittaminen on myös vaikeaa, koska en osaa hahmottaa, mitä kaikkea kysymyksen aiheeseen liittyvää vastaukseen kannattaa sisällyttää. En jaksaisi mitään romaania alkaa kirjoittaa.

Niin ja sitten... Jos tentteihin pitää lukea esim. kaksi kirjaa, tentissä on yksi kysymys molemmista kirjoista. Mun aivot ainakin tykkää sekoittaa kaiken mitä oon lukenu, enkä millään muista mitkä asiat oli toisesta kirjasta ja mitkä toisesta. Ja mikä järki? Eikö pointti ole osata ne asiat, eikä se mistä kirjasta tieto on peräisin? Sitten tähän lisätään vielä se ulottuvuus, että kirjat on englanniksi ja tentissä pitää vastata suomeksi, niin pitää vielä olla joku ammattikääntäjäkin siinä samalla.

Miten te valmistaudutte tentteihin? Millaisia arvosanoja ootte saanu teidän lukumenetelmillä?
Mainos
21.03.2017 03:18
(2/8)
Riippuu varmaan opiskeltavasta aineestakin jonkun verran.

Mulla ei ole ollut kirjatenttejä melkein ollenkaan, suurin osa luentotenttejä. En sitten tiedä, onko se helpompaa vai vaikeampaa kuin kirjatentit, kun muistiinpanot joista tentteihin lukee, täytyy kirjoittaa luentojen aikana itse, eikä mitään prujuja ole olemassakaan, että niihin voisi tukeutua. Joissakin aineissa oli sitten niitäkin, onneksi. Tietty omat muistiinpanot on aina suomeksi, että se kyllä helpottaa.

Tärpit on suht turhia IMO. Oli meillä käytössä vanhoja tenttikysymyksiä toisinaan, mutta eipä niistä voinut yleensä mitään päätellä, korkeintaan jonkun "suositun" aihepiirin. Vanhoja kierrätettiin, mutta aika harvoin sitä arvasi, mikä kysymys tulee ja uusiakin toki oli. Ja vanhoja modattuna.

Mä täydensin muistiinpanojani lukemisen aikana kirjallisuudella, eli etsin ja tarkistin kirjallisuuden avulla luennolla ylös kirjoittamiani faktoja. Silloin asiat jää kohtuuhyvin mieleenkin.

Tenttitilaisuudessa harrastin pitkälti samaa kuin lukiossakin, että väkersin suttupaperille jonkunlaisen miellekartan niistä ajatuksista, mitä mulla tenttikysymyksestä tuli mieleen. Kirjoittamisen aikana saatoin täydentää karttaa, koska aika usein vastatessa tuli mieleen lisää ja lisää. Ja sitten sen miellekartan pohjalta lähdin jäsentämään tenttivastausta. Meillä piirtämällä havainnollistamisesta sai myös lisää pisteitä yleensä ja/tai piirtämällä saattoi korvata asioita, jos ei muuten jotain muistanut/osannut.

Tenteistä sain yleensä arvosanoja 4-5 väliltä, joskus myös 5+ :) Nyt ei ole tarvinnut tenttejä tehdä vuosiin enää, ehkä syksyllä sitten taas, jos/kun aloitan uudet opinnot.
Riippuu varmaan opiskeltavasta aineestakin jonkun verran.

Mulla ei ole ollut kirjatenttejä melkein ollenkaan, suurin osa luentotenttejä. En sitten tiedä, onko se helpompaa vai vaikeampaa kuin kirjatentit, kun muistiinpanot joista tentteihin lukee, täytyy kirjoittaa luentojen aikana itse, eikä mitään prujuja ole olemassakaan, että niihin voisi tukeutua. Joissakin aineissa oli sitten niitäkin, onneksi. Tietty omat muistiinpanot on aina suomeksi, että se kyllä helpottaa.

Tärpit on suht turhia IMO. Oli meillä käytössä vanhoja tenttikysymyksiä toisinaan, mutta eipä niistä voinut yleensä mitään päätellä, korkeintaan jonkun "suositun" aihepiirin. Vanhoja kierrätettiin, mutta aika harvoin sitä arvasi, mikä kysymys tulee ja uusiakin toki oli. Ja vanhoja modattuna.

Mä täydensin muistiinpanojani lukemisen aikana kirjallisuudella, eli etsin ja tarkistin kirjallisuuden avulla luennolla ylös kirjoittamiani faktoja. Silloin asiat jää kohtuuhyvin mieleenkin.

Tenttitilaisuudessa harrastin pitkälti samaa kuin lukiossakin, että väkersin suttupaperille jonkunlaisen miellekartan niistä ajatuksista, mitä mulla tenttikysymyksestä tuli mieleen. Kirjoittamisen aikana saatoin täydentää karttaa, koska aika usein vastatessa tuli mieleen lisää ja lisää. Ja sitten sen miellekartan pohjalta lähdin jäsentämään tenttivastausta. Meillä piirtämällä havainnollistamisesta sai myös lisää pisteitä yleensä ja/tai piirtämällä saattoi korvata asioita, jos ei muuten jotain muistanut/osannut.

Tenteistä sain yleensä arvosanoja 4-5 väliltä, joskus myös 5+ :) Nyt ei ole tarvinnut tenttejä tehdä vuosiin enää, ehkä syksyllä sitten taas, jos/kun aloitan uudet opinnot.
21.03.2017 14:49
(3/8)
Huh, onpa teillä vaikeita tenttejä :S Itse saan kolmosia ja nelosia sillä, että olen osan luennoista paikalla ja luen nettiin laitetut luentoprujut. Ikinä en tee mitään muistiinpanoja. Jos sitten haluaa tähdätä vitoseen, tai saada varman nelosen, niin kirja toki pitää lukea, mutta senkin luen yleensä kerran läpi tekemättä alleviivauksia/muistiinpanoja ja ehkä ennen tenttiä vielä vilkasen hankalimmat käsitteet/asiat ja kuvatekstit. Keskiarvo tällä hetkellä n. 4. Mutta meillä toki aika käytännönläheinen ala (biologia) ja opintoihin kuuluu paljon muutakin kuin luentoja/kirjatenttejä. Mutta aika jännä kyllä, että vaatimustaso vaihtelee niin paljon. Meillä tosiaan tentit yleensä lähinnä monivalintaa ja lyhyitä avokysymyksiä.
Huh, onpa teillä vaikeita tenttejä :S Itse saan kolmosia ja nelosia sillä, että olen osan luennoista paikalla ja luen nettiin laitetut luentoprujut. Ikinä en tee mitään muistiinpanoja. Jos sitten haluaa tähdätä vitoseen, tai saada varman nelosen, niin kirja toki pitää lukea, mutta senkin luen yleensä kerran läpi tekemättä alleviivauksia/muistiinpanoja ja ehkä ennen tenttiä vielä vilkasen hankalimmat käsitteet/asiat ja kuvatekstit. Keskiarvo tällä hetkellä n. 4. Mutta meillä toki aika käytännönläheinen ala (biologia) ja opintoihin kuuluu paljon muutakin kuin luentoja/kirjatenttejä. Mutta aika jännä kyllä, että vaatimustaso vaihtelee niin paljon. Meillä tosiaan tentit yleensä lähinnä monivalintaa ja lyhyitä avokysymyksiä.
21.03.2017 14:59
(4/8)
Riippuu varmasti aineesta tosi paljon. Meillä on yleensä yhteen tenttiin luettavana sellaset 5-6 kirjaa, ja minä en ainakaan jaksa ikinä lukee sellasia määriä :I Sen takia tenttiarvosanat onkin yleensä vaan 3 tai 4. Sivuaineena mulla on nyt kansantiede, ja just äsken oli tentti mihin olisi pitänyt lukea seitsemän kirjaa kannesta kanteen ja pari artikkelia, luin ne artikkelit ja sain kolmosen. Luennoilla me vaan jutskaillaan aiheesta, ei mitään powerpointteja tai muuta. Helppoahan se sinänsä on kun on aina esseekysymyksiä, vaikka välillä olis kyllä ihanaa jos olisi monivalintakysymyksiä tms.

Pääainetenttejä (historia) mulla ei oo ollut pariin vuoteen, kun pyrin siihen että saan kurssit tehtyä kirjoittamalla 2-3 esseetä, mulle jää ainakin paremmin päähän niin että saan omassa rauhassa lukea, kirjoittaa ja etsiä netistä tietoa.
Mutta nojoo, jos nyt sattuu olemaan tentti niin yritän selata niitä kirjoja läpi edes kerran, lukea tiivistelmät kappaleiden lopussa (jos niitä on) ja selata muistiinpanoja.
Riippuu varmasti aineesta tosi paljon. Meillä on yleensä yhteen tenttiin luettavana sellaset 5-6 kirjaa, ja minä en ainakaan jaksa ikinä lukee sellasia määriä :I Sen takia tenttiarvosanat onkin yleensä vaan 3 tai 4. Sivuaineena mulla on nyt kansantiede, ja just äsken oli tentti mihin olisi pitänyt lukea seitsemän kirjaa kannesta kanteen ja pari artikkelia, luin ne artikkelit ja sain kolmosen. Luennoilla me vaan jutskaillaan aiheesta, ei mitään powerpointteja tai muuta. Helppoahan se sinänsä on kun on aina esseekysymyksiä, vaikka välillä olis kyllä ihanaa jos olisi monivalintakysymyksiä tms.

Pääainetenttejä (historia) mulla ei oo ollut pariin vuoteen, kun pyrin siihen että saan kurssit tehtyä kirjoittamalla 2-3 esseetä, mulle jää ainakin paremmin päähän niin että saan omassa rauhassa lukea, kirjoittaa ja etsiä netistä tietoa.
Mutta nojoo, jos nyt sattuu olemaan tentti niin yritän selata niitä kirjoja läpi edes kerran, lukea tiivistelmät kappaleiden lopussa (jos niitä on) ja selata muistiinpanoja.
21.03.2017 18:00
(5/8)
Mulla on ollut koko opintojen aikana tasan yksi monivalintatentti :D Näin ne vaihtelee. Muut aina esseepohjaisia tai vastaavia. Jossain oli joskus jotain sanaselityksiä ja sitten oli parissa muussa aineessa vähän toisenlainen aineen luonteen vuoksi.

Meillä tenteistä ei ole todellakaan ollut helppo saada hyvää arvosanaa, mutta tentti on ollut yleensä maksimissaan puolet tai alle puolet kurssin kokonaisarvosanasta, joten se ei tavallaan haittaa.
Mulla on ollut koko opintojen aikana tasan yksi monivalintatentti :D Näin ne vaihtelee. Muut aina esseepohjaisia tai vastaavia. Jossain oli joskus jotain sanaselityksiä ja sitten oli parissa muussa aineessa vähän toisenlainen aineen luonteen vuoksi.

Meillä tenteistä ei ole todellakaan ollut helppo saada hyvää arvosanaa, mutta tentti on ollut yleensä maksimissaan puolet tai alle puolet kurssin kokonaisarvosanasta, joten se ei tavallaan haittaa.
21.03.2017 19:10
(6/8)
Aa, meillä yleensä tenttiarvosana = kurssin arvosana, koska kursseilla saattaa olla jopa yli 200 opiskelijaa niin ei proffat jaksa teettää oikein mitään kirjallisia tehtäviä. Pienemmissä labrakursseissa sitten vähän eri juttu, tosin niissä monesti myös arvostelukin vain hyväksytty/hylätty.
Aa, meillä yleensä tenttiarvosana = kurssin arvosana, koska kursseilla saattaa olla jopa yli 200 opiskelijaa niin ei proffat jaksa teettää oikein mitään kirjallisia tehtäviä. Pienemmissä labrakursseissa sitten vähän eri juttu, tosin niissä monesti myös arvostelukin vain hyväksytty/hylätty.
21.03.2017 21:00
(7/8)
Tabula_rasa:Aa, meillä yleensä tenttiarvosana = kurssin arvosana, koska kursseilla saattaa olla jopa yli 200 opiskelijaa niin ei proffat jaksa teettää oikein mitään kirjallisia tehtäviä. Pienemmissä labrakursseissa sitten vähän eri juttu, tosin niissä monesti myös arvostelukin vain hyväksytty/hylätty.
Meillä kun on sisäänotto melko pieni ja massakursseja ei ole, niin tiettyyn kurssiin liittyvää tenttiä tekemässä on varmaan maksimissaan ollut 50 ihmistä, jos lasketaan tenttejä uusivat ekstraihmiset... Harjoitustyöt ovat meillä kurssin tärkein osaamisen ilmentämismuoto ja niistä saatavat arvosanat (joko yksi tai useampi työ per kurssi) vaikuttavat tietysti arvosanaan eniten.

Mutta niin on erilaista opiskelu eri aloilla :)
Tabula_rasa:Aa, meillä yleensä tenttiarvosana = kurssin arvosana, koska kursseilla saattaa olla jopa yli 200 opiskelijaa niin ei proffat jaksa teettää oikein mitään kirjallisia tehtäviä. Pienemmissä labrakursseissa sitten vähän eri juttu, tosin niissä monesti myös arvostelukin vain hyväksytty/hylätty.
Meillä kun on sisäänotto melko pieni ja massakursseja ei ole, niin tiettyyn kurssiin liittyvää tenttiä tekemässä on varmaan maksimissaan ollut 50 ihmistä, jos lasketaan tenttejä uusivat ekstraihmiset... Harjoitustyöt ovat meillä kurssin tärkein osaamisen ilmentämismuoto ja niistä saatavat arvosanat (joko yksi tai useampi työ per kurssi) vaikuttavat tietysti arvosanaan eniten.

Mutta niin on erilaista opiskelu eri aloilla :)
22.03.2017 11:08
(8/8)
Tekee paljon hommia kurssin aikana ja yrittää tehdä kaikki laskarit. Noin viikkoa ennen tenttiä katsoo miten oppimistavoitteet on hanskassa ja täydentää mahdollisesti puuttuvat osat. Juuri ennen tenttiä kertaa keskeiset määritelmät. Tällä tavoin on napsunut pääasiassa arvosanoja 3-5. Oikotietä ei ole ja ulkoa opettelu kostautuu myöhemmin
Tekee paljon hommia kurssin aikana ja yrittää tehdä kaikki laskarit. Noin viikkoa ennen tenttiä katsoo miten oppimistavoitteet on hanskassa ja täydentää mahdollisesti puuttuvat osat. Juuri ennen tenttiä kertaa keskeiset määritelmät. Tällä tavoin on napsunut pääasiassa arvosanoja 3-5. Oikotietä ei ole ja ulkoa opettelu kostautuu myöhemmin
Takaisin ylös
×

Selaimesi kaipaa päivityksen

Hei, uusi demi.fi on suunniteltu toimimaan moderneilla web-selaimilla. Suosittelemme päivättämään selaimesi uudempaan versioon. Halutessasi voit jatkaa omalla vastuullasi.