Syö hyvää

Perustettu: 26.05.2015 / Keho

Syö hyvää

Annika haastoi itsensä syömään monipuolisemmin, säännöllisemmin ja terveellisemmin. Katso video!

Energiajuomia, kolajuomia ja nopeasti syötäviä välipaloja. Monesti päivään kuuluvat nämä ruokavalinnat. Nopeaa energiaa, paljon sokeria ja höttöruokaa, vähän elimistön tarvitsemia rakennus- ja ravintoaineita. Kofeiiniakin sen verran suuria määriä, että nukahtaminen voi olla iltaisin vaikeaa. Puoli litraa energiajuomaa sisältää kofeiinia 160 mg eli saman verran kuin reilussa kolmessa desilitrassa kahvia. Iltapäivällä juodun puolikkaan energiajuoman kofeiinimäärä valvottaa pitkälle iltaan. Energiajuomien käytön hillitsemisessä auttavat tutut konstit – säännöllinen ateriarytmi ja riittävän pitkät yöunet.

Limujen ja mehujen sijaan voi kokeilla tehdä makuvesiä.

Puoli litraa energiajuomaa on vähän sama kuin

Suola on haastava ruoka-aine. Sen sisältämä natrium on ihmiselle välttämätön kivennäisaine, joka liiallisesti saatuna on kuitenkin terveydelle haitallista. Päivittäin elimistömme tarvitsee suolaa korkeintaan vain 5 g eli noin teelusikallisen. Suolan määrää on vaikea hahmottaa, koska se piileskelee ruuan seassa esim. leivissä ja juustoissa, leikkeleissä sekä makkaroissa ja valmisruoissa. Maustekastikkeet, kuten tuliset chilisoossit, soijakastike ja ketsuppi, voivat tuoda leijonanosan päivän suolasatsista. Suolaa saamme myös sipseistä, suolapähkinöistä ja -kekseistä. Ja yllättäen varsinainen suolapiilo ovat murot: Makealta maistuvissa aamiaismuroissa voi suolaa olla saman verran kuin perunalastuissa.

Suolan huono puoli on se, että se
300 gramman hedelmäkarkkipussissa on

Moni arkinen ruoka on varsinainen sokeripommi – puhumattakaan limuista, karkeista ja suklaasta!

Sokeri sisältää

Sokerissa ei ole lainkaan ravintoaineita, vain energiaa. Siksi sokerin syönti ja juonti suurina määrinä voivat johtaa painon nousuun. Lisäksi makea, erityisesti makeat ja happamat juomat, vaurioittavat hampaita. Sokeripitoinen ruokavalio myös rasittaa maksaa ja vaikeuttaa sen tärkeää tehtävää muokata ruoasta saatavia ravintoaineita elimistön tarpeisiin.

Kun vähentää sokerin syöntiä,
• elimistö välttyy energialta, jossa ei ole mitään elimistölle tarpeellisia ravintoaineita.
• Hampaat eivät reikiinny ja kiille ei vaurioidu.
• Maksa ei rasitu, mikä pienentää riskiä sairastua aikuisena diabetekseen ja sydänsairauksiin.

Tiesitkö muuten, että vähäinen uni saa haluamaan makeaa. Muista siis myös nukkua tarpeeksi, kun haluat päästä makeanhimosta eroon.

Ihmiselimistö osaa itse valmistaa osan tarvitsemistaan rasvahapoista eli rasvan rakenneosasista, mutta ei kaikkia. Se rasva mitä tarvitsemme ruuasta on ns. pehmeää, tyydyttynyttä rasvaa. Sitä saamme kalan rasvasta ja kasvirasvoista, esim. rypsi- ja oliiviöljystä, avokadosta, pähkinöistä ja siemenistä. Kovaa tyydyttynyttä rasvaa elimistömme osaa tehdä itsekin. Tällaisia rasvoja saamme usein huomaamattakin esim. makkarasta, kermasta, sipseistä, viinereistä ja jäätelöstä.

Jos haluan saada ravinnostani hyvää eli pehmeää rasvaa syön

@anniksas Koska aamu + kahvi + cashewpähkinät on best ja nykyään pianon soittaminenki #syöhyvää

@officiallakko Vaikka helteet onkin hellittäny hetkeks, niin kesäherkkuna paras on vaniljajäätelö mansikoilla!
Vielä kerkeet postaamaan kuvan sun kesäherkusta ennen kuin teema vaihtuu. Muista tägätä kuvaan mut ja #syöhyvää!

@anniksas Kesällä mun herkuttelupäivän nannaa on jätski, koska se on vaa 5/5! Mitä sää syöt sun herkkupäivänä mieluiten, postaa ja tägää #syöhyvää plus mut niin pääsen näkemään ne helposti!

@officiallakko NYT VAIHTUU RUOKATEEMA!
Mun herkkujen herkuks on muodostunut salmiakkiruutu! Kuukauden verran ollaan reissattu ympäri Eurooppaa, niin koti-ikävä lievenee tällä karkilla. Postaa kuva sun herkusta ja tägää siihen mut ja #syöhyvää. Voittajat pääsee elokuussa Helsinkiin mun kanssa aterioimaan.
Viime kuun voittajat oli, @iinuskah ja @ailoska. Onnea!

@anniksas Tässä #syöhyvää skaban ekat voittajat teemoista "Ruokakolmio" ja "Välipalasta voimaa" Voittajien kans nähään elokuussa Helsingissä hyvän ruuan merkeissä! Oo kuulolla nii pian pärähtää uus teema sekä uuet mahikset osallistuu ja voittaa!

@officiallakko Näin festareiden alla välipalana toimii hyvin Kana-tacosalaatti!
Osallistu samalla skabaan! Postaa kuva sun välipalasta ja tägää #syöhyvää

@anniksas Eilinen raakapuuro niiiin hyvää! Ootko koskaan kokkeillu? Muistathan kans postata oman välipalakuvan #syöhyvää ja oot mukana skabassa!

@anniksas Myönnän, oon koukuttunu kaikkiin erilaisii smoothie-juomiin! Tästä supervälipalasta löytyy mm. mansikkaa ja mysliä! #syöhyvää

@officiallakko Täällä Espanjassa meidän hotellissa ei ole jääkaappia, niin haettiin pikaisesti kaupasta välipalaa. Kanasalaatti! Teema vaihtuu nyt, joten postaa sun välipalasta kuva ja tägää #syöhyvää

@anniksas Mun lemppari välipala, josta ei muuten voimaa puutu! Mitä sää söisit terveellisenä välipalana? Ota kuva ja tägää se #syöhyvää, nii eiku homma jatkuu!

@officiallakko Näin jatkuu mun haaste! Makaronilaatikkoa ja salaattia fetajuustolla.
Osallistu säkin skabaan! Postaa omasta annoksesta kuva ja tagaa #syöhyvää. Teemana ruokakolmio ja lautasmalli.

@anniksas Mun yks lempparilounaista, kanasalaatti!! Millasta salaattia sää ruukaat syödä? #syöhyvää

@officiallakko
Tsekkaa uus video tubesta!
Tästä alkaa mun haaste. Perunamuussia ja kalapuikkoja, Tartar-kastikkeessa.
Teemana ruokakolmio ja lautasmalli.
Laita sun annoksesta kuva ja tagaa #syöhyvää

@anniksas
Nyt mennään back to basics, eli millanen on oikea ruokakolmio ja lautasmalli? Tässä mun lautanen soijasuikaleilla, riisillä, kurkulla ja ananaksella. Mitä sun lautaselta löytyy? Ota kuva ja tägää se #syöhyvää

Jokaiselle löytyy oma tapa syödä hyvin. Katso tästä vinkkejä ruokailuun liittyen!

Valitsen välipalaksi yleensä...
Syön aamupalan...

Mitä aamupalaksi?

Jotta keho saisi energiaa lähteäkseen aamulla liikkeelle, on syötävä jotain. Jos et ehdi valmistaa kunnon aamiaista, pika-aamiaiseksi sopii banaani ja jogurtti tai mikropuuro, joka valmistuu parissa minuutissa.

Jos tuntuu siltä, ettet ehdi syödä mitään tai ruoka ei kerta kaikkiaan maistu heti herättyäsi, nappaa mukaan vaikka hedelmä ja leipä.

Aamua varten voi myös tehdä edellisiltana leivät valmiiksi jääkaappiin. Oma tekemä take away -aamupala on ihan hyvä vaihtoehto kiireisiin aamuihin.

Energiajuoma ei riitä lounaaksi

Koululounas antaa energiaa iltapäivään ja illan harrastuksiin. Jos jättää koululounaan väliin, on vaikeaa keskittyä opiskeluun. Aivot tarvitsevat energiaa tasaisin väliajoin. Lounaaksi ei riitä näkkileipä ja salaatti eikä limu tai energiajuoma.

Hyvään lounaaseen kuuluu pääruoka, salaatti, leipä ja maito. Koska koulussa ei voi aina olla tarjolla lempiruokaa, saisitko koottua kouluruoasta lautaselle jonkinlaisen lounaan?

Välipalalla on väliä

Tuntuuko, että koulun jälkeen on karmiva nälkä etkä ehdi tai jaksa valmistaa mitään terveellistä välipalaa. Silloin tulee helposti napattua suklaapatukka tai hamppari.

Kunnon välipalat antavat lisää energiaa iltapäivän harrastuksiin ja läksyjen tekoon. Hyvän välipalan jälkeen olo on virkeämpi.

Jos iltapäivällä alkaa herkkuhammasta kolottaa, se voi johtua huonosti syödystä aamupalasta tai lounaasta tai pahimmassa tapauksessa niiden väliin jättämisestä.
Kun syöt säännöllisesti ja monipuolisesti, houkutus napostella epäterveellisiä välipaloja ei iske niin helposti.

×

Selaimesi kaipaa päivityksen

Hei, uusi demi.fi on suunniteltu toimimaan moderneilla web-selaimilla. Suosittelemme päivättämään selaimesi uudempaan versioon. Halutessasi voit jatkaa omalla vastuullasi.